Amazon jest największą platformą sprzedażową na świecie, która może pochwalić się zyskami liczonymi w setkach miliardów dolarów rocznie, nawet podczas kryzysu gospodarczego i pandemii. Platforma założyła, że przychód w drugim kwartale 2020 roku wyniesie pomiędzy 75 a 81 miliardów dolarów, co dawałoby wzrost pomiędzy 18 a 28 %. Co więcej, jeszcze w tym roku zawita na polskim rynku, dając milionom polskich klientów i sprzedawców dostęp do swoich usług, a ta decyzja sprawiła, że coraz więcej sprzedawców jest zainteresowanych rozpoczęciem sprzedaży na tej platformie. Warto jednak wiedzieć od czego zacząć i zapoznać się z zasadami Amazon przed założeniem konta.
Co zatem musisz wiedzieć o Amazon zanim rozpoczniesz sprzedaż?
Co musisz wiedzieć o platformie Amazon?
- Do rozpoczęcia sprzedaży potrzebujesz działalności gospodarczej
Do rozpoczęcia sprzedaży na Amazon wymagane jest zarejestrowanie działalności gospodarczej i numeru KRS, który jest potrzebny do potwierdzenia tożsamości podczas rejestracji. Jest to wymóg, którego nie da się ominąć. Dodatkowo konieczne będzie konto w zagranicznym banku, przynajmniej do momentu w którym Amazon nie zawita oficjalnie w Polsce. Konto trzeba założyć w którymkolwiek z krajów, które obsługuje Amazon. - Koszty prowadzenia biznesu
Koszty prowadzania biznesu na Amazon są dla polskich sprzedawców niskie. Dodatkowo niskie koszty pracy i magazynowania pozwalają na zaproponowanie klientom atrakcyjniejszej ceny, niż wtedy, gdy konieczna byłaby dostawa z Niemiec czy Czech.
Samo posiadanie konta, w ramach którego możesz sprzedawać dowolną liczbę produktów, to 39 euro miesięcznie + VAT. Do tej kwoty należy doliczyć prowizje, jakie Amazon pobiera od ceny brutto każdego sprzedanego przedmiotu. Prowizje są zależne od kategorii produktu i wahają się od 5 – 15 %. Minimalna opłata za sprzedaż wynosi z kolei 30 centów za sztukę. - Ceny produktów
Bardzo często polscy przedsiębiorcy oferują bardziej atrakcyjne ceny od zachodnich dystrybutorów ze względu na różnice rynkowe i podatkowe, a atrakcyjne ceny są kluczowe do odpowiedniego wypromowania oferty i zapewnienia największej liczby klientów. - Tworzenie ofert
Kiedy założysz i zweryfikujesz konto, nadejdzie czas na stworzenie pierwszych ofert, a to od nich zależy czy wyróżnisz się z tłumu. Amazon ma bardzo ścisłe wytyczne dotyczące tego jak powinna wyglądać oferta, od długości opisu po jakość zdjęć. Tytuł powinien być krótki i zawierać słowa kluczowe mieszczące się w limicie 250 znaków. Opis główny pozwala na maksymalnie 500 znaków, niemniej jednak powinien być jasno i zwięźle napisany. Jednak niezaprzeczalnie najważniejszym elementem każdej oferty są zdjęcia, bo to właśnie one rzucają się w oczy jako pierwsze. Więcej szczegółów dotyczących zdjęć i tworzenia kart produktowych można znaleźć w naszym artykule Strategie sprzedażowe na Amazon. - Niewielki odsetek polskich sprzedawców
Amazon może pochwalić się 300 milionami aktywnych kont i 170 milionami unikalnych użytkowników każdego miesiąca, co daje ponad 100 miliardów zysku. Brzmi to fantastycznie, ale trzeba zdawać sobie również sprawę z tego, że tak duża ilość sprzedających skutkuje ogromną konkurencją. Twoje oferty, produkty i sposób zarządzania będą musiały być bardzo dobrze zaplanowane, żeby wyróżnić się z tłumu sprzedawców mających podobne oferty do Twojej.
Podsumowując, Amazon jest kopalnią możliwości dla Twojej firmy.
Jeszcze w 2020 roku Amazon planuje wejść do Polski, co znacznie ułatwi wiele procesów, takich jak dostawy, a także nie będzie już potrzeby zakładania zagranicznego konta. Warto jednak zorientować się we wszystkich formalnościach i ewentualnych przeszkodach przed rozpoczęciem sprzedaży.
Zasady sprzedaży na Amazon
Żeby rozpocząć sprzedaż na Amazon, musisz przede wszystkim założyć konto, a w tym celu trzeba będzie potwierdzić swoją tożsamość. Do tego będziemy potrzebowali kilku dokumentów, takich jak kserokopia dowodu osobistego czy sądowy odpis KRS.
Istnieją dwa rodzaje kont na amazon – konto Basic, czyli podstawowe, oraz konto Profesjonalne, zalecane dla tych, którzy planują, aby dochód ze sprzedaży na Amazon był ich głównym źródłem zysku. Kolejną istotną kwestią jest wybór odpowiedniego modelu logistycznego i biznesowego. Amazon oferuje aż trzy modele logistyczne, czyli FBM, FBA i Prime. Wszystkie trzy modele zostały szczegółowo opisane i porównane w naszym artykule Jaka jest różnica między Amazon FBA, FBM a Prime? Dwa najpopularniejsze modele biznesowe to:
- Tworzenie listingów z dobrej jakości zdjęciami – jeśli sprzedajesz własne produkty.
- Korzystanie z istniejących kart produktowych – jeśli posiadasz swój sklep online z popularnymi produktami rozpoznawalnych marek.
Polscy sprzedawcy na Amazon
Z uwagi na to, że platforma nie weszła jeszcze oficjalnie na polski rynek, możemy znaleźć jedynie niewielką liczbę polskich sprzedawców na Amazon, a szacuje się, że jest to zaledwie 1%, czyli około 800 aktywnych użytkowników.
Według najnowszych danych tylko 10% polskich sprzedawców internetowych prowadzi sprzedaż międzynarodową, ale ta liczba nieustannie rośnie i z całą pewnością poszybuje w górę w momencie wejścia Amazon na polski rynek, co będzie miało miejsce jeszcze w tym roku. Warto zastanowić się co mogło zniechęcić Polskich sprzedawców do wejścia na zagraniczne platformy:
- Słaba znajomość języka
Do sprzedaży na zagranicznych portalach wystarczy obecnie tylko język angielski, lecz wielu przedsiębiorców z krajów nieangielskojęzycznych nie czuje się pewnie posługując się tym językiem w zakresie biznesowym.
- Trudności logistyczne
Z uwagi na to, że Amazon nie wszedł jeszcze do Polski, zdarzają się opóźnienia w przesyłkach, które mogą zniechęcać początkujących sprzedawców, szczególnie, że czas wysyłki liczy się do ogólnej oceny sprzedawcy.
- Wysoka konkurencja
Trudno ukryć, że niekwestionowanym faworytem polskich klientów i sprzedawców, jest mimo wszystko Allegro. Jeśli sprzedawca może osiągać dobre zyski na rodzimej, znanej i zaufanej platformie, niekoniecznie będzie miał ochotę na rywalizację z doświadczonymi sprzedawcami za granicą, nawet jeśli zysk z wejścia na zagraniczny rynek mógłby wzrosnąć wielokrotnie.
Sprzedaż na Amazon - czy warto?
Amazon, jako największa platforma sprzedażowa na świecie, daje ogromne, a wręcz nieopisane możliwości, między innymi:
- możliwość dotarcia do setek milionów klientów w UE;
- bezpieczeństwo transakcji i zaufanie klientów;
- możliwość profesjonalnego wsparcia sprzedaży;
- dostęp do raportów i wszystkich danych Twoich zamówień;
- rozsądne prowizje;
- praktyczne i przystępne cenowo narzędzia, takie jak FBA;
- możliwość promocji ofert;
Sprzedaż na Amazon może być dokładnie tym, czego Twoje firma potrzebuje, żeby rozwinąć skrzydła. Jeśli wciąż masz wątpliwości czy poradzisz sobie na tej platformie, skorzystaj z usług doświadczonych specjalistów Profitcrew, którzy pomogą Ci w postawieniu pierwszych kroków na Amazon!