Audyt to szczegółowa analiza metryk sprzedażowych konta, dzięki której sprzedawca widzi jakie aspekty działają poprawnie, a które wymagają poprawy. Jest to kluczowe dla zwiększenia konwersji i utrzymania konta w dobrej kondycji. Prowadząc regularne analizy swoich działań będziesz w stanie skutecznie wyeliminować problemy i na bieżąco panować nad kryzysami.
Każdy audyt powinien zawierać następujące elementy:
1. Analizę optymalizacji konta.
2. Analizę listingów ofert.
3. Strategię optymalizacji konta.
4. Znalezienie i spisanie działań, które mogą poprawić sprzedaż.
5. Jakość aukcji.
6. Sprawność komunikacji na linii klient – sprzedawca.
7. Czas dostawy.
W niektórych przypadkach audyty zawierają również takie sugestie jak:
1. Propozycje poprawy działań na przykładach idealnych aukcji.
2. Ewentualne zagrożenia.
3. Propozycje nowych sposobów komunikacji z klientami.
4. Analizę zgodności konta z regulaminem platformy.
Na jakie metryki należy szczególnie zwracać uwagę?
Algorytmy Amazon ewaluują każde konto Seller Central i przypisują im oceny na podstawie bardzo konkretnych wytycznych. Bierze się pod uwagę czynniki związane z naruszeniem regulaminu, obsługi klienta, wysyłki czy zgodności z polityką produktową, a konto zostaje ocenione jako dobre, zagrożone lub krytyczne. Należy monitorować wszystkie wskaźniki, przez Amazon nazywane Account Health Metrics, czyli:
1. Cancelation Rate – dotyczy anulowanych zamówień, niezależnie od powodu, na przestrzeni ostatnich 7 dni. Dopuszczalny próg tego wskaźnika wynosi 2,5%.
2. Order Defect Rate – wskazuje procent zamówień na przestrzeni 60 dni, z którymi wystąpiły problemy. Wpływają na to negatywne opinie, zgłoszenia reklamacji, problemy z płatnością. Procent tego wskaźnika nie może przekraczać 1%.
3. Late Shipment Rate – kalkuluje procent opóźnionych wysyłek. Jest to stosunek liczby nieprawidłowo zrealizowanych zamówień do całkowitej liczby zamówień. Jego dopuszczalna wartość wynosi 4%.
4. Valid Tracking Rate – informuje o procencie przesyłek, do których została dołączona poprawna informacja o śledzeniu paczki. Minimalny procent tego wskaźnika musi wynosić 95%.
5. On-Time Delivery Rate – mierzy rzeczywisty czas realizacji zamówienia w porównaniu do oszacowanego czasu realizacji wskazanego w ofercie.
Twoja aukcja powinna być bliska ideałowi
Nieprawidłowa i nieatrakcyjna prezentacja produktu to częsty problem dużych marketplace’ów. Konieczne jest zoptymalizowanie oferty, dobranie odpowiednich słów kluczowych, a także wykonanie atrakcyjnych zdjęć produktowych. Audyt pozwoli sprzedawcy zwrócić uwagę na wszystkie niedociągnięcia w ofertach, dzięki czemu będzie widoczne, co należy poprawić, aby mógł rozwijać swoją konwersję. Warto również zwrócić uwagę na zgodność ofert z polityką produktową. Amazon wyjątkowo zwraca uwagę na podejrzenia naruszenia własności intelektualnej, zasad produktów zastrzeżonych, recenzji produktów, skargi dotyczące własności intelektualnej, bezpieczeństwa produktu, jego autentyczności lub stanu. W momencie, gdy Amazon uzna, że polityka produktowa została naruszona, zwróci się do sprzedawcy o bezzwłoczne odniesienie się do sprawy i wyjaśnienie sytuacji. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie tego zrobić, konto sprzedażowe zostanie zablokowane.
Dodatkowo Amazon znany jest ze stawiania klientów na pierwszym miejscu, dlatego podczas audytu konta warto pamiętać o monitorowaniu wskaźniku obsługi klienta, które odzwierciedlają profesjonalizm sprzedawcy w obsłudze klienta. Związane z tym są następujące metryki:
1. Feedback Rating – średnia ocena ze wszystkich pozostawione opinie w skali od 0 do 5.
2. Customer Response Time – czas odpowiedzi na wiadomość klienta, który nie powinien przekraczać 24h.
3. Feedback Count – liczba klientów, którzy udzielili opinii.
Dlaczego warto dbać o Account Health Metrics?
Analiza metryk to kluczowy element utrzymania wysokich wyników sprzedażowych, ponieważ zdobycie BuyBox jest między innymi powiązane z wartościami Account Health. Zaniedbywanie monitorowania wskaźników Account Health może skutkować blokadą konta. Oto niektóre z korzyści wypływających z audytu konta na Amazon:1. Możliwość opracowania efektywnego planu sprzedaży.
2. Możliwość optymalizacji cen produktów.
3. Szansa na wybór skutecznych działań marketingowych.
4. Wsparcie w budowaniu marki.
5. Możliwość uzyskania imponujących wyników sprzedażowych.
Po czasie możliwe są również długoterminowe korzyści, takie jak:
1. Poprawa wyników sprzedażowych.
2. Poprawa widoczności produktów.
3. Lista kompletnych rozwiązań usprawniających sprzedaż.
4. Możliwość eliminacji potencjalnych zagrożeń.
5. Optymalizacja działań reklamowych i logistycznych.
Odpowiednia konfiguracja listingów i ustawień konta zwiększy Twoje szanse na bezproblemowe prowadzenie sprzedaży w przyszłości. Jeśli nie wiesz od czego zacząć audyt konta albo chcesz zlecić to profesjonalistom, którzy spojrzą na Twoje konto z szerszej perspektywy, koniecznie kontaktuj się z nami. Zajmujemy się audytem kont na największych platformach sprzedażowych od lat i zaufało nam już wielu klientów. W trakcie przeprowadzania audytu masz z nami stały kontakt. Znajdziemy wszystko, co można poprawić.
W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount.
Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic!