Coraz więcej sprzedawców decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży na Amazon, aby ich sprzedaż zwiększyła się, a firma rozwinęła skrzydła. Jednakże wielu początkujących sprzedawców zastanawia się nad tym, co oznaczają tajemnicze skróty FBA, FBM, czy Prime. Warto dowiedzieć się więcej o światowym gigancie przed wkroczeniem na platformę, a także która opcja prowadzenia sprzedaży będzie najlepsza dla ich firmy. Sprawdźmy!

FBA-vs-FBM-1-e1604310627115
SOURCE: https://sellerinteractive.com/blog/what-is-amazon-fba/

FBA, FBM, a może Prime?

FBA (Fulfillment By Amazon)

           Jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych usług Amazon, która odróżnia go od takich portali jak eBay, Allegro, CDiscount, czy Rakuten. Wybierając opcję FBA nie musisz martwić się o pakowanie zamówień, wysyłkę i nadanie numeru paczce w panelu zamówień, ponieważ wszystkie te czynności przejmuje Amazon. Twoja rola polega tylko na dostawie do magazynu odpowiedniej ilości produktów. Dodatkowo Amazon zajmie się obsługą klienta, co jest bardzo przydatne w razie ewentualnych problemów, takich jak zwroty, zgubienie paczki czy opóźnienia w dostawie. Warto wiedzieć, że oferty z usługą FBA mają większe szanse na zdobycie BuyBox, czyli usługi, która sprawia, że oferty danego sprzedawcy pojawiają się jako pierwsze na liście ofert. Produkty w listingach FBA nie wypadają też z wyników wyszukiwania nawet wtedy, kiedy klient używa filtru „pokaż tylko Prime”. Z usługą FBA sprzedawca ma także kontrolę nad utylizacją produktów w magazynie. Gdy klient zwróci przedmiot na magazyn, paczka jest sprawdzana czy może się nadać do ponownej wysyłki. W przypadku gdy Amazon uzna, że nie spełnia wymagań, sprzedawca może zadecydować czy Amazon powinien odpłatnie zutylizować paczkę, czy odesłać ją do sprzedawcy.

Szereg udogodnień oferowanych przez FBA nie oznacza jednak, że jest to rozwiązanie pozbawione wad. W tym modelu sprzedawca płaci za magazynowanie produktów, do czego dochodzą długoterminowe (powyżej 365 dni) opłaty za magazynowanie, a przy większych ilościach towaru sprzedawca naraża się również na dodatkowe koszty, dlatego nie jest to optymalna opcja dla osób, które oferują produkty handmade, czy takie, których produkcja zajmuje więcej czasu.

FBM (Fulfillment By Merchant)

FBM jest dobrą opcją dla wszystkich, szczególnie nieco bardziej zaawansowanych sprzedawców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad całym procesem związanym z zarządzeniem zamówieniami i obsługą klienta. Sprzedawca ma także większą kontrolę nad swoimi finansami, ponieważ z usługą FBM Amazon kontaktuje się ze sprzedającym, w razie ewentualnych zwrotów kosztów, przed wykonaniem jakiejkolwiek transakcji.

Niestety FBM wiąże się z większą odpowiedzialnością i niedogodnościami, ze względu na poświęcenie większej ilości uwagi i czasu. To sprzedawca jest odpowiedzialny za pakowanie, adresowanie i wysyłkę produktu do klienta za pośrednictwem portalu, a Amazon oferuje tak naprawdę tylko możliwość wystawienia produktów na swojej stronie. Po stronie sprzedawcy leży również obsługa klienta i zwrotów, dlatego konieczne jest zadbanie o to, by przesyłki były oceniane pozytywnie, ilość zwrotów była jak najmniejsza, a klienci otrzymywali swoje produkty jak najszybciej. Cały proces wysyłki musi zmieścić się w czasie, który sprzedawca zaznaczył podczas tworzeniu listingu, czyli czasie realizacji zamówienia.

Trzeba mieć także na oku wiele wskaźników, które informują o ocenie Twojego sklepu. Jednym z najważniejszych wskaźników jest na pewno Order Defect Rate, na który składają się takie aspekty jak: każda negatywna opinia dotycząca zakupu u sprzedawcy (nie samego produktu, tylko procesu zakupu), otwarcie przez klienta sporu A-Z i zgłoszenie, że transakcja nie zakończyła się pomyślnie (ze względu na problemy z płatnością). Sprzedający jest również zobowiązany do odpowiedzi na wszystkie pytania i wiadomości klienta w ciągu 24h niezależnie od Świąt, weekendów, czy wolnego. Wybierając opcję FBM trzeba się także liczyć z tym, że wymagania portalu są dość wysokie i istnieje możliwość zablokowania konta w przypadku zbyt dużej ilości opóźnionych przesyłek, czy zbyt wolnego odpowiadania na wiadomości.

SFP (Seller Fulfilled Prime)

Jest to rozwiązanie, które można nazwać pośrednim pomiędzy FBA a FBM. Jest to świetna opcja dla wszystkich sprzedawców, którzy oferują towary trudno dostępne, w limitowanej ilości, luksusowe, sezonowe lub wymagające specjalnego przygotowania. Jedną z ważniejszych zalet SFP jest pozycjonowanie produktu, ponieważ listingi w tej opcji otrzymują dokładnie to samo logo, co listingi FBA, czyli logo Amazon Prime. Jest to znak, który gwarantuje klientom szybką dostawę i wysoką jakość, a także ewentualny bezproblemowy zwrot.

Aby wybrać tę usługę trzeba spełnić parę wymagań:

  • Każde opłacone zamówienie z usługą SFP musi być wysłane do max. 3,5h. Na przykład: zamówienie opłacone do godziny 13:00 musi zostać przekazane kurierowi tego samego dnia pomiędzy 14:30 a 16:30.
  • Wskaźnik anulowanych zamówień FBM musi być poniżej 1%.
  • Musisz wysyłać minimum 5 paczek SFP dziennie.
  • Maksymalne wymiary paczki wysyłanej w obrębie kraju mogą wynosić: najdłuższy bok 175 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 300 cm, maksymalna waga to 31,5 kg.
  • Maksymalne wymiary paczki międzynarodowej mogą wynosić: najdłuższy bok 100 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 250 cm, maksymalna waga to 20 kg.
SOURCE: https://www.e-commercedirect.com/qa-seller-fulfilled-prime-or-fba-vs-fbm/

Którą opcję wybrać?

Dla początkujących sprzedawców najlepszą opcją będzie wybranie FBA, ponieważ całą odpowiedzialnością za wysyłkę, obsługę klienta i zwroty jest obarczony Amazon, a po Twojej stronie leży zapewnienie dostaw produktów do magazynu.

FBM jest dobrą opcją dla wszystkich, szczególnie nieco bardziej zaawansowanych sprzedawców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad całym procesem związanym z zarządzeniem zamówieniami i obsługą klienta.

Seller Fulfillment Prime jest hybrydą tych dwóch opcji, ale jest on przeznaczony dla nielicznych produktów, na które popyt nie jest taki duży, bo są to często produkty luksusowe lub trudno dostępne. Dodatkowo przewidziane jest ograniczenie rozmiaru i wagi przesyłek, zarówno tych krajowych, jak i międzynarodowych.

Innymi słowy, nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie „którą opcję wybrać?”, ponieważ każdy sprzedawca ma inne potrzeby i oczekiwania. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione informacje, warto zastanowić się nad tym, która opcja będzie dla Ciebie optymalna. W razie jakichkolwiek wątpliwości, zespół Profitcrew pozostaje do dyspozycji i pomoże wybrać najlepsze wyjście dla właśnie Twojego biznesu, a także pomoże Ci rozwinąć skrzydła na Amazon. Możesz powierzyć nam wszystkie zadania związane z logistyką czy obsługą klienta, dzięki czemu zyskasz czas nie tylko  na odpoczynek, ale także na poszukiwanie nowych, wartych uwagi produktów i rozwijanie swojego biznesu.