PROFIT

09.04.2021

Jaka jest różnica między Amazon FBA, FBM a Prime?

Krzysztof Semp
Krzysztof Semp
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Coraz więcej polskich sprzedawców interesuje się rozpoczęciem sprzedaży na Amazon. I trudno się dziwić, w końcu gigant wreszcie ogłosił start polskiej wersji portalu, który ruszyła już na przełomie marca i kwietnia. Mając do dyspozycji polską wersję Amazon, o wiele łatwiej jest rozpocząć sprzedaż na stronie, szczególnie tym przedsiębiorcom, który obawiali się bariery językowej. Jednak wielu początkujących sprzedawców zastanawia się nad tym, co oznaczają tajemnicze skróty FBA, FBM, czy Prime, a także która opcja będzie najlepsza dla ich firmy. Sprawdźmy!

FBA-vs-FBM-1-e1604310627115
SOURCE: https://sellerinteractive.com/blog/what-is-amazon-fba/

FBA, FBM, a może Prime?

FBA – Jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych usług Amazon, która odróżnia go od takich portali jak eBay, Allegro, CDiscount, czy Rakuten. Wybierając opcję FBA nie musisz martwić się o pakowanie zamówień, wysyłkę i nadanie numeru w panelu zamówień. Wszystkie te czynności przejmuje Amazon, automatycznie pakując i wysyłając Twoje produkty. Twoja rola polega tak naprawdę tylko na dostawie do magazynu odpowiedniej ilości produktów. 

Dodatkowo Amazon zajmie się obsługą klienta, co jest bardzo przydatne w razie ewentualnych problemów, takich jak zgubienie paczki, czy opóźnienia w dostawie.  Tak, dobrze słyszycie, Amazon w opcji FBA zajmuje się obsługą klienta na wypadek zgubienia paczki! Wszystkie zwroty będą również obsługiwane przez portal. Warto wiedzieć, że listingi z wysyłką FBA są wyżej pozycjonowane w stosunku do innych opcji, a sprzedawca ma większe szanse ona zdobycie BuyBox. Produkty w listingach FBA nie wypadają też z wyników wyszukiwania nawet wtedy, kiedy klient używa filtru „pokaż tylko Prime”. 

Szereg udogodnień oferowanych przez FBA nie oznacza jednak, że jest to rozwiązanie pozbawione wad. Bynajmniej. W tym modelu sprzedawca płaci za magazynowanie produktów, do czego dochodzą długoterminowe opłaty za magazynowanie (powyżej 365 dni). Jeśli sprzedawca nie trzyma ręki na pulsie, przy większych ilościach towaru naraża się na wysokie dodatkowe koszty. 

Z jednej strony wizja dostarczenia większej ilości produktów do magazynów Amazon wydaje się kusząca i obiecuje święty spokój, ale z drugiej strony oznacza, że nie jest to najlepsze wyjście dla osób, które oferują produkty handmade, czy takie, których produkcja zajmuje więcej czasu. 

Kolejną kwestią jest oczywiście większa kontrola nad przebiegiem całego procesu. Zdarza się przykładowo, że w opcji FBA Amazon utylizuje produkty, jeśli uzna, że karton jest zniszczony i nie nadaje się do ponownej sprzedaży. Takie sytuacje mają miejsce podczas procesu zarządzenia zwrotami (i niestety to sprzedawca jest obarczony kosztami ewentualnej utylizacji). 

FBM – Jeśli nie chcesz pozostawiać kwestii obsługi klienta, zwrotów i wysyłki Amazon, możesz bez problemu zająć się tym sam. Niestety wiąże się to z większą odpowiedzialnością i niedogodnościami. 

Nie jest to zła opcja, ale trzeba mieć na uwadze, że wymaga poświęcenia większej ilości uwagi i czasu. W opcji FBM to sprzedawca jest odpowiedzialny za pakowanie, adresowanie i wysyłkę produktu do klienta za pośrednictwem portalu, a Amazon oferuje tak naprawdę tylko możliwość wystawienia produkty na swojej stronie. Po Twojej stronie leży również obsługa klienta i zwrotów. Konieczne jest zadbanie o to, by przesyłki były oceniane pozytywnie, by ilość zwrotów była jak najmniejsza, a także, by klient otrzymał swój produkt jak najszybciej. 

Cały proces wysyłki musi zmieścić się w czasie, który sprzedawca zaznaczył podczas tworzeniu listingu (czyli w czasie realizacji zamówienia). Poza tym trzeba mieć na oku wiele wskaźników, które informują o ocenie Twojego sklepu. Jednym z najważniejszych wskaźników jest na pewno Order Defect Rate, na który składają się takie składowe jak: każda negatywna opinia dotycząca zakupu u sprzedawcy (nie samego produktu, tylko procesu zakupu), otwarcie przez klienta sporu i zgłoszenie, że transakcja nie zakończyła się pomyślnie (ze względu na problemy z płatnością). 

Sprzedający jest również zobowiązany do odpowiedzi na wszystkie pytania i wiadomości klienta w ciągu 24 h. Niestety Amazon nie zna pojęcia wakacji, czy wolnego. Niezależnie od Świąt, czy weekendów, obsługa klienta musi pozostać na jak najwyższym poziomie. 

Z pozytywów warto wspomnieć o większej kontroli nad Twoimi pieniędzmi. W FBA Amazon czasami automatycznie odsyła klientom pieniądze, nie czekając nawet na Twoją reakcję. W usłudze FBM nie musisz się o to martwić. 

Seller – fulfilled Prime – Jest to rozwiązanie, które można nazwać pośrednim pomiędzy FBA a FBM. Prime został stworzony po to, żeby zapewnić klientom większy wybór. Jest to świetna opcja dla wszystkich sprzedawców, którzy oferują towary trudno dostępne, w limitowanej ilości, luksusowe, sezonowe lub wymagające specjalnego przygotowania. 

Żeby móc zakwalifikować się do tego rodzaju realizacji zamówień, trzeba spełnić kilka wymagań, przede wszystkim: 

  • Każde zamówienie przypisane do produktu SFP i opłacone do 13:00 musi zostać przekazane kurierowi tego samego dnia od 14:30 do 16:30.
  • Wskaźnik anulowanych zamówień FBM musi być poniżej 1%.
  • Musisz wysyłać minimum 5 paczek SFP dziennie.
  • Maksymalne wymiary paczki wysyłanej w obrębie kraju mogą wynosić:najdłuższy bok 175 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 300 cm, maksymalna waga to 31,5 kg.
  • Maksymalne wymiary paczki międzynarodowej mogą wynosić: najdłuższy bok 100 cm, a suma boków 2 x szerokość + 2 x wysokość + długość nie może przekraczać 250 cm, maksymalna waga to 20 kg.

Jedną z ważniejszych zalet SFP jest pozycjonowanie produktu, ponieważ listingi w tej opcji otrzymują dokładnie to samo logo, co listingi FBA, czyli logo Amazon Prime. Jest to znak, który gwarantuje klientom szybką dostawę i wysoką jakość, a także ewentualny bezproblemowy zwrot. 

SOURCE: https://www.e-commercedirect.com/qa-seller-fulfilled-prime-or-fba-vs-fbm/

Którą opcję wybrać?

Wysokość prowizji zależy od opcji którą wybierzesz, jednak dla początkujących sprzedawców dobrą opcją może być wybranie FBA, ponieważ jest to bezpieczny i gwarantujący wysoka jakość sposób realizacji zamówienia. 

Całą odpowiedzialnością za wysyłkę, obsługę klienta i zwroty jest obarczony Amazon, a po Twojej stronie leży zapewnienie dostaw produktów do magazynu. Wybierając opcję FBM trzeba się niestety liczyć z tym, że wymagania portalu są dość wysokie i istnieje możliwość zablokowania konta w przypadku zbyt dużej ilości opóźnionych przesyłek, czy zbyt wolnego odpowiadania na wiadomości. 

Oczywiście FBM jest dobrą opcją dla wszystkich, szczególnie nieco bardziej zaawansowanych sprzedawców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad całym procesem związanym z zarządzeniem zamówieniami i obsługą klienta. 

Hybrydą tych dwóch opcji jest poniekąd Seller – fulfillment Prime, ale jest on przeznaczony dla nielicznych produktów, na które jest niestety mniejszy popyt, bo są to często produkty luksusowe lub trudno dostępne. Dodatkowo przewidziane jest ograniczenie rozmiaru i wagi przesyłek, zarówno tych krajowych, jak i międzynarodowych. 

Innymi słowy, nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie „którą opcję wybrać?”, ponieważ każdy sprzedawca jest inny, ma inne potrzeby i oczekiwania. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione informacje, warto zastanowić się nad tym, która opcja będzie dla Ciebie optymalna. 

W razie jakichkolwiek wątpliwości, zespół Profitcrew pozostaje do dyspozycji i pomoże wybrać najlepsze wyjście dla Twojego biznesu, a także pomoże Ci rozwinąć skrzydła na Amazon. Możesz powierzyć nam wszystkie zadania związane z logistyką, czy obsługą klienta, dzięki czemu zyskasz czas na nie tylko odpoczynek, ale na poszukiwanie nowych, wartych uwagi produktów i rozwijanie swojego biznesu.

W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount. Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic! 😎

Nie czekaj, już teraz zapisz się na konsultacje i przekonaj się, jak łatwa i przyjemna może być sprzedaż online!🏅
Faceboook
Mail: hello@profitcrew.pl
Telefon: +48 537 013 732
Linkedin
Instagram: Instagram.com
YT: YouTube

16/04/2021

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.