Amazon, największa platforma e-commerce na świecie, to nie tylko świetne miejsce do rozpoczęcia przygody ze sprzedażą̨ międzynarodową, ale także szansa na niemały rozwój biznesu. Jednakże bez dobrze przemyślanej strategii osiągniecie sukcesu, czy nawet utrzymanie się na tej platformie, może być ogromnym wyzwaniem. Kluczowa jest odpowiednio dobrana strategia umożliwiająca wdrożenie konkretnych działań, które zwiększą zyski ze sprzedaży i ograniczą ewentualne zbędne koszty. Poniżej znajduje się 8 najistotniejszych aspektów, które pomogą Ci dobrać odpowiednią strategię sprzedażową na Amazon.

Karta produktowa

Karta produktowa, czyli opis wystawianego produktu, jest jedną z fundamentalnych części oferty, ponieważ to na tej podstawie klient podejmuje decyzje o zakupie. W każdej karcie produktu należy podać podstawowe informacje o produkcie, takie jak tytuł, cena, marka, szczegóły dotyczące płatności i wysyłki oraz opis produktu pisany w oparciu o język korzyści. Zachowując zasady SEO (Search Engine Optimization) warto także wpleść w opis słowa kluczowe, które mogą zostać wyłapane przez algorytm Amazon, sprawiając, że oferta zostanie wyżej wypozycjonowana. Trzeba jednak zachować sens wypowiedzi w taki sposób, aby był przede wszystkim czytelny i zrozumiały dla klienta.
W karcie produktowej znajduje się również rozszerzenie oznaczone znakiem „A+”, w którym pojawia się opcja dodania graficznego przedstawienia produktu. Dostępna jest też opcja infografiki, czyli zdjęć z tekstem, co pozwala na dodanie odrobiny storytellingu w nawiązaniu do marki lub firmy, zachęcając klienta do zainteresowania się właśnie Twoją ofertą.

Zadbaj o zdjęcia produktów

Jeśli chcesz, żeby zainteresowanie Twoim produktem było wysokie, musisz zadbać o zdjęcia, które znajdują̨ się̨ na karcie produktowej. Każde zdjęcie musi być́ zgodne z Amazon’s Image Standards, między innymi zdjęcie główne oferty musi mieć́ białe tło, a wszystkie dodatkowe grafiki muszą dokładnie odzwierciedlać́ rzeczywisty produkt. W zależności od kategorii łącznie do oferty można dodać́ do ośmiu obrazków – jeden główny, który będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, i siedem dodatkowych, które bedą widoczne w opisie.

Wypróbuj model FBA

Model FBA, czyli Fullfilment By Amazon, to usługa dzięki której nie musisz martwić się o czynności związane z realizowaniem zamówień, ponieważ całym procesem pakowania, wysyłania i nadawania numeru paczce zajmuje się Amazon, a Twoja rola polega jedynie na dostawach produktów do magazynu. Dodatkowo Amazon przejmuje obsługę klienta, czyli zajmie się sprawami takimi jak zagubione paczki, opóźnione przesyłki czy zwroty.

Przestrzegaj zasad Amazon

Przestrzeganie zasad może wydawać się oczywistością, jednakże wielu sprzedawców nie zapoznaje się uważnie z regulaminem platformy, co w krótkim czasie może skończyć się nawet permanentną blokadą konta. Na co zatem należy szczególnie zwracać uwagę?
Zdjęcie główne produktu musi być wykonane na białym tle, a tytuł musi być zgodny z wytycznymi. Należy unikać korzystania z kodu HTML, znaków specjalnych (&, !, *, $, etc.) oraz wyrażeń takich jak „najlepszy produkt”, „super promocja”, „tylko u nas” lub „najwyższa jakość”. Nie powinno się ubarwiać opisów, ponieważ generuje to ryzyko wielu zwrotów od klientów, ze względu na to, że produkt okazał się inny, niż sugerował opis. Niestosowanie się do powyższych zasad może skutkować blokadą produktu, a nawet konta.
Amazon przestrzega również zasadę „klient ma zawsze rację” i stawia klientów na pierwszym miejscu. To znaczy, że na najmniejsze niezadowolenie klienta należy szybko reagować i proponować odpowiednie rekompensaty lub rozwiązania problemu, co kieruje nas do następnego punktu.

Klienci są najważniejsi  

Wiedząc, że Amazon wychodzi z założenia, że klient ma zawsze rację, możemy dostosować strategię również pod kątem obsługi klienta. Sprzedawca jest zobowiązany do odpowiadania na wiadomości klientów w ciągu 24 godzin niezależnie od weekendów czy Świąt, a niestosowanie się do tej zasady także wpływa negatywnie na wyniki konta. Należy jednak pamiętać, że klienci potrafią̨ być́ trudni w komunikacji, a każda niezadowolona osoba jest potencjalnym ryzykiem sporu A-Z. Niezależnie od tego czy klient zachowuje kulturę wypowiedzi lub podaje niewłaściwe informacje w zgłoszeniu A-Z, należy profesjonalnie podejść do każdego sporu kontaktując się z klientem i proponując odpowiednie rozwiązania problemu. Aby obsługa klienta przebiegała bezproblemowo pamiętaj o konsekwentnym udostępnianiu informacji o przesyłce oraz w krótkim  czasie  rozpatruj zwroty. Jeśli chcesz usprawnić procesy realizowania zamówień oraz obsługi klienta, warto rozważyć różne modele sprzedaży oferowane przez Amazon: FBA, FBM i Amazon Prime. Więcej informacji o wszystkich trzech modelach można znaleźć w naszym artykule Jaka jest różnica między Amazon FBA, FBM, a Prime?

Spróbuj wygrać BuyBox

Sprzedajesz produkty które są już w katalogu Amazon? Aż 90% sprzedaży na Amazon odbywa się za pośrednictwem BuyBox, czyli miejsca, w którym kupujący widzi kto domyślnie sprzedaje dany towar i może od razu kliknąć przycisk „dodaj do koszyka” lub „kup teraz”. Przewaga w posiadaniu BuyBox jest taka, że jeśli jeden produkt sprzedaje paru sprzedawców, klient najpierw zobaczy ofertę tego sprzedawcy, który wygrał BuyBox. Cały panel pojawia się po prawej stronie i jest jedną z pierwszych rzeczy jakie kupujący widzi po wejściu w ofertę, dlatego jeśli to Twój produkt wygrał BuyBox, sprzedaż jest praktycznie gwarantowana.

Pojawia się zatem pytanie:

Jak wygrać BuyBox?

Niezależnie od tego czy w danej karcie produktowej jesteś jedynym sprzedawcą, czy też jest Was wielu BuyBox to niezbędne narzędzie do sprzedaży. Ważne jest zatem, żeby wiedzieć jak ten status uzyskać i jak wygrywać z konkurencją. Wszystkie produkty znajdujące się w usłudze FBA automatycznie dostają status zakwalifikowania do BuyBox. Natomiast jeśli nie posiadasz tej usługi musisz spełniać następujące wymagania:

  •        Musisz posiadać konto profesjonalne
  •        Wszystkie produkty muszą być dostępne na magazynie
  •        Twój współczynnik wadliwych zamówień musi być poniżej 1%
  •        Opóźnione wysyłki muszą stanowić maksymalnie 4% wszystkich zamówień
  •        Współczynnik anulowania przed realizacją może wynosić maksymalnie 2,5%

Najważniejsze czynniki, które wpływają na wygranie BuyBox to rodzaj fulfilmentu, czas realizacji zamówienia, cena produktu wraz z ceną wysyłki oraz wysokie wskaźniki Account Health.

Zwracaj uwagę na cenę

Sprzedając na Amazon ważne jest wyliczenie i regularne kontrolowanie cen produktów, analizowanie marży oraz monitorowanie cen konkurencji. Zadbaj o sprawny model generowania marży i rozsądne ceny, oblicz wszelkie koszty wprowadzania produktów na platformę̨, koszty sprzedaży, produkcji, transportu oraz reklamy.

Uważaj na negatywne opinie

Na Amazon możemy spotkać się z recenzją produktu i opinią o sprzedającym. Trzeba pilnować, aby recenzje produktowe były wysokie, a opinie o sprzedawcy stosunkowo pozytywne. W przypadku pojawienia się negatywnych recenzji o produkcie jedyną konsekwencją może być spadek sprzedaży, jednakże negatywne opinie o sprzedawcy wpływają już na jakość konta, a zbyt duża ilość negatywnych opinii może mieć swoje konsekwencje w blokadzie konta. Zakazane jest również kontaktowanie się z kupującym w celu nakłonienia do usunięcia recenzji czy opinii.

W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount.
Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic!