Z roku na rok Black Friday w naszym kraju zyskuje na popularności. Polacy coraz częściej deklarują chęć wzięcia udziału w listopadowej gorączce promocji. Black Week, Black Friday i Cyber Monday odpowiadają za szaleństwo zakupowe pod koniec listopada, a na tę okazję Twój sklep musi być odpowiednio przygotowany. Czy praca włożona w to przygotowanie opłaci się i przyniesie oczekiwane efekty?
Czym jest Black Friday?
Czarny Piątek to nieformalne święto zakupów wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych. Przypada na piątek po Dniu Dziękczynienia, czyli czwarty piątek listopada. Skąd taka nazwa? Wywodzi się ona od terminu stosowanego przez policjantów z Filadelfii w latach 60. XX wieku. Określali oni ten dzień Czarnym Piątkiem przez zwiększone zatłoczenie i zakorkowanie miast, które wymagało od nich pracy w systemie 12-sto godzinnych zmian. Początkowo nazwa posiadała negatywne skojarzenia. Z czasem jednak nabrała neutralnego (a nawet pozytywnego) wydźwięku i przyjęła się na stałe.
W Polsce Black Friday pojawił się w okolicach roku 2013 i z każdym rokiem zyskuje na popularności. Konsumenci z niecierpliwością oczekują nadejścia Black Week, a każdy sprzedawca chcący osiągnąć zadowalające wyniki przygotowuje się wcześniej. Okres października i listopada to idealny czas by nakreślić strategię działania na Black Week i wcielić ją w życie. Należy zadbać odpowiednio o wygląd i treści ofert produktowych, content, marketing a nawet o sprawne systemy płatności i serwery. Zbyt długi czas ładowania strony Twojego sklepu może mieć wpływ na porzucanie koszyków i zmniejszoną konwersję.
Odpowiednie przygotowanie jest kluczowe w sprzedaży podczas Czarnego Tygodnia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat i poznać wskazówki dla sprzedawców, zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem dotyczącym Black Friday.
O prawidłowym przygotowaniu sklepu i ofert produktowych pisaliśmy w artykule
Jak przygotować swój sklep online do Black Friday?
Sprzedaż podczas Czarnego Piątku
W obecnym czasie trudno znaleźć sklep, który nie bierze udziału w Black Friday, ponieważ jest to idealny sposób zwiększenia sprzedaży jeszcze przed końcem roku. Klienci często wykorzystują ten czas do zrobienia świątecznych zakupów i drogich sprzętów, których zakup planowali od dawna. Sprzedawcy przygotowują specjalne promocje na tą okazję, czy to obniżki cen, kody rabatowe, czy kuszenie opcją darmowej dostawy. Niektórzy sprzedawcy ograniczają swoje promocje tylko do Czarnego Piątku, jednak znaczna większość rozciąga je na cały okres trwania Black Week.
Badania przeprowadzane na przestrzeni lat udowadniają, iż podczas Black Week, a zwłaszcza Black Friday, sprzedawcy odnotowują rekordowe obroty i zwiększenie sprzedaży. Powołując się na badania black-friday.global sprzedaż w Czarny Piątek wzrasta na świecie średnio o 663%, w porównaniu do zwykłego listopadowego dnia.
Zwiększenie bazy klientów
Efekty udziału w Black Week nie muszą ograniczać się tylko do zwiększenia sprzedaży. Zalet jest znacznie więcej. Czarny Tydzień to także idealna okazja do przyciągnięcia potencjalnych klientów do swojego sklepu i zapoznania ich ze swoją marką i asortymentem. Dobra komunikacja i atrakcyjne oferty mogą skutkować poprawieniem rozpoznawalności marki i umocnieniu pozycji sklepu na rynku.
Ponadto podczas Black Week nie tylko nowi klienci będą odwiedzać Twój e-sklep, ale również Ci którzy korzystali już z Twoich usług. Prostym działaniem możesz wzmocnić ich lojalność wobec Twojego sklepu. Zaproponuj aktualnym klientom dodatkowy benefit w postaci dedykowanego kodu rabatowego do wykorzystania podczas Black Friday. Te działanie może pomóc im w podjęciu szybszej decyzji zakupowej.
Kolejnym benefitem jaki możesz osiągnąć przy okazji listopadowego święta zakupów jest zwiększenie bazy kontaktów, bazy mailingowej. Zaproponuj na przykład dodatkowy kod rabatowy w zamian za zapisanie się do grona subskrybentów.
W tym roku listopadowe święta zakupów przypadają na okres 21–28 listopada, warto zapamiętać te daty i zapisać je sobie w kalendarzu.Black Week to okres od 21 do 27 listopada, Black Friday to dzień 25.11, a Cyber Monday przypada na 28.11.
Brak miejsca w magazynie?
Listopadowe święto zakupowe może stać się także okazją do wyczyszczenia magazynów. Podczas Black Week łatwiej jest trafić do klienta i skusić go promocją na produkty, które nie sprzedawały się zgodnie z oczekiwaniami przez pozostałą część roku. Dzięki sprzedaży produktów zalegających w magazynie odzyskasz część miejsca oraz wkładu zainwestowanego w ich produkcję lub zakup. Podczas Black Week łatwiej sprzedasz produkty bestsellerowe lub wyprzedasz ostatnie sztuki.
Znaczna większość sklepów konkurencyjnych z okazji Black Week planuje kusić potencjalnych klientów dużymi rabatami, darmową dostawą czy stosowaniem metod cross-sellingu. Przez co walka o uwagę odbiorców będzie trudna i żmudna, ale warto ją podjąć i wyróżnić się z tłumu. Odpowiednio dobrana strategia i systematyczne działania będą skutkować zwiększonym ruchem na stronie, większym zainteresowaniem aktualnych i nowych klientów oraz dużą sprzedażą. Co za tym idzie, także większą przewagą nad konkurencją.
Działania po Black Week, które warto podjąć
Kiedy emocje Czarnego Weekendu opadną, zadbaj o rozszerzoną analizę skuteczności działań podjętych w fazie przygotowań oraz podczas samego Black Week. Wygospodaruj odpowiednią ilość czasu i zweryfikuj, które działania przyniosły oczekiwane rezultaty, a które nie. Zastanów się dlaczego coś nie zadziałało i czy można było zrobić to inaczej, lepiej.
Dzięki temu zabiegowi zyskasz solidną porcję danych, na których będziesz mógł bazować w kolejnych latach podczas Black Week i nie tylko. W ten sposób możesz określić wzór działań które pozytywnie wpłynęły na promocję Twojego biznesu, dowiesz się które z nich nie przyniosły oczekiwanego efektu, które warte są dodatkowego sprawdzenia oraz których nie stosować ponownie.
Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu Twojego sklepu do Black Week?
Zapoznaj się z ofertą Profitcrew – zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego z wykorzystaniem strategii omnichannelowej.