PROFIT

BLOG

29.10.2021

Jak przygotować swój sklep online do Black Friday?

Krzysztof Semp
Krzysztof Semp
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Black Friday zbliża się wielkimi krokami i to najlepszy czas na przygotowanie specjalnej oferty dla Twoich klientów. Właśnie pod koniec listopada zaczyna się świąteczne szaleństwo, a razem z nim promocje i specjalne oferty – Twój sklep przeżyje w tym czasie prawdziwe oblężenie. I trudno się dziwić – pomimo tego, że jest w Polsce od niedawna, już 95% Polaków wie co to Black Friday. 

Sprawdź, co warto zrobić, żeby wykorzystać ten czas do maksimum i nie tylko zdobyć nowych klientów, ale też wielokrotnie zwiększyć sprzedaż. 

black friday sklep online
SOURCE: pixabay

Wszystko, co musisz wiedzieć o Black Friday

Black Friday pojawił się w Polsce zaledwie kilka lat temu (w okolicach 2013 roku) i przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Jedno jest pewne – zostanie z nami na dłużej i cieszy się coraz większą popularnością. Mimo tego, że początkowo niektóre sklepy nieco niechętnie podchodziły do pomysłu organizowania ogromnych promocji przed Świętami, obecnie trudno znaleźć sklep, który nie dołącza się do Czarnego Piątku i związanych z nim wyprzedaży, które często rozciągają się na cały tydzień, jeśli nie miesiąc. 

black friday sale
SOURCE: pixabay

Początkowo Black Friday był właśnie jednodniowym wydarzeniem, kiedy można było kupić wiele produktów po wyjątkowych cenach. Niektóre sklepy nadal zostały przy organizowaniu jednodniowych promocji, ale wiele z nich rozciąga specjalne oferty na poniedziałek (Cyber Monday), cały następny tydzień (Black Week), a niektóre z nich są aktywne przez cały miesiąc!

Co najchętniej kupują Polacy w czasie Black Friday?

Według badań przeprowadzonych przez platformę Black-Friday.Global, w 2020 roku aż 60% Polaków przyznało, że wie, co zamierza kupić, a do najchętniej kupowanych kategorii produktów w tym czasie należą cały czas ubrania, buty, kosmetyki, perfumy, elektronika i AGD, dokładnie w tej kolejności. Co więcej, na każdego kupującego przypada średnio 3,8 produktów, a zdecydowana większość Polaków swoje piątkowe zakupy robi za pośrednictwem komputera (51,5%). 

Mimo tego, że nie jesteśmy w czołówce krajów, w których obywatele wydają najwięcej w czasie Black Friday, nie wydajemy mało – statystyczny Polak w okresie promocji wyda około 663 zł (to dane z 2018 roku, możesz być pewny, że w tym roku będzie to wyższa kwota). 

black friday co kupić
SOURCE: https://black-friday.global/pl-pl/

W jakich godzinach kupujemy najwięcej?

Okazuje się, że w ostatni piątek listopada najczęściej kupujemy pomiędzy 9:00 a 22:00, ale szczyt zakupów przypada na 10:00 i 20:00. 

zakupy black friday
SOURCE: https://black-friday.global/pl-pl/

Jak przygotować swój sklep do Black Friday 2021?

Żeby wykorzystać ten czas do maksimum, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim:

1. Poświęć więcej czasu swojej stronie internetowej – jej optymalizacja zdziała cuda w podbiciu odsłon i sprzedaży. Możesz spokojnie założyć, że trakcie promocji serwery Twojego sklepu będą przeżywać ogromne oblężenie. Warto zadbać o dobrą przepustowość z wyprzedzeniem. Pamiętaj również, żeby Twój dział IT był w pełnej gotowości i w razie potrzeby był w stanie bardzo szybko naprawić błędy. Czas skupienia klienta na danej stronie internetowej jest coraz krótszy, dlatego jeśli odwiedzi Twoją stronę w celu kupienia konkretnego produktu i zobaczy „503 Server Error”, nie tylko wybierze konkurencję, ale też niechęci się na przyszłość. 

Kolejną kwestią o której trzeba pamiętać, jest szybkość ładowania się strony, zarówno na komputerze, jak i w aplikacji mobilnej – nawet przy mocnym obciążeniu serwera, powinna ładować się w mniej niż 2 sekundy.

Żadna z powyższych rzeczy nie będzie skuteczna, jeśli nie zadbasz o odpowiednie zoptymalizowanie swojego sklepu, które zapewni Ci lepszą widoczność w sieci i wyższą pozycję w Google. Niestety optymalizacja sklepu to szereg działań, na których efekty trzeba czasami poczekać dłużej – właśnie dlatego warto się za nią zabrać od razu i nie czekać na Black Friday, czy inne wyjątkowe okazje. Dobrze zoptymalizowana strona będzie procentować i podbijać Twoje zyski przez cały rok!

2. Pamiętaj o zaplanowaniu strategii marketingowej

Dobrze przemyślana strategia marketingowa działa cuda i razem z optymalizacją strony zapewni Ci o wiele większe zyski. Istnieje kilka złotych zasad, którymi warto się kierować:

  • Przeanalizuj swoją konkurencję: przejrzyj ich stronę internetową, media społecznościowe, sprawdź, jakie produkty sprzedają się najlepiej, w jaki sposób docierają do klientów, jak nawiązują z nimi relację, jakie organizują konkursy i promocje – bądź zawsze dwa kroki do przodu!
  • Określ swoją grupę docelową: nie ma sensu kierować reklamy do wszystkich, wybór grupy docelowej jest konieczny, żeby zoptymalizować działania marketingowe i dotrzeć dokładnie do tych osób, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami. Kiedy już ją dookreślisz, będziesz mieć do wyboru wiele kanałów dotarcia do idealnego klienta, od social media, przez e-mail marketing, po Google Ads. Działania na kilku różnych kanałach najczęściej przynoszą najlepsze efekty.
  • Ucz się na swoich sukcesach i błędach – przeanalizuj, jakie działania zaowocowały najlepszymi wynikami. Jeśli zachowasz wszystkie dane na przyszły rok, będziesz w stanie zaplanować całe wydarzenie jeszcze lepiej.
  • Bądź autentyczny i spróbuj się wyróżnić – ważne, żeby zachować spójność działań i nie zmieniać tonu marki specjalnie na Black Friday. Klienci będą i tak zarzuceni informacjami o rabatach i specjalnych okazjach, dlatego postaraj się przygotować coś wyjątkowego i w tonie Twojej firmy.

 

3. Zadbaj o najwyższą jakość obsługi klienta – dzięki temu nie tylko zyskasz nowych klientów, ale też sprawisz, że stali klienci będą chętniej wracać.

Istnieje spora szansa, że w trakcie trwania promocji coś pójdzie nie tak – może wysypie się serwer, będzie problem z finalizacją płatności, albo dostępnością produktów. Niezależnie od przyczyny problemu, pamiętaj, że miła i sprawna obsługa klienta potrafi skutecznie zatrzeć złe doświadczenie i opanować kryzys – zadbaj o to, żeby była w gotowości na ten jeden lub kilka dni.

Koniecznie sprawdź również, czy masz na stanie wszystkie towary, czy magazyny działają sprawnie, tak samo wysyłka. Jak szybko możesz dostarczyć produkty do kupujących? Klienci uwielbiają opcję śledzenia wysyłki i jasną politykę zwrotów – jeśli oferujesz takie opcje, zaznacz je na stronie, to duży plus!

 

Nie możesz pozwolić sobie na promocje?

Wiem, że nie każdy sklep chce i może pozwolić sobie na obniżanie cen towarów, ale warto przygotować dla klientów cokolwiek, co wzbudzi w ich poczucie, że zależy Ci na ich zadowoleniu. Możesz rozważyć zaoferowanie darmowej dostawy na Black Friday albo kilka następnych dni, gratisy do zamówień, albo zorganizować rozdanie lub konkurs na social media. 

Jeśli już decydujesz się na rabaty, warto, żeby były dwucyfrowe, 5% zniżka może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i nawet zniechęcić klienta do zakupu. 

Czego spodziewać się na Black Friday 2021?

W tym roku istnieje spora szansa, że sprzedaż na Black Friday pobije kolejny rekord, a sklepy będą odnotowywać nawet kilkunastokrotny wzrost liczby zamówień. Ruch będzie duży, ale bądź gotowy na to, że konwersja może trochę spaść – wynika to z tego, że klienci chętnie klikają w reklamy wielu sklepów i dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie wybierają tylko jedną ofertę, często porzucając koszyk.

Wiele czynników ma wpływ na to, czy klient wybierze akurat Twój sklep – szybka dostawa, opinie na temat produktów, sklepu, czas ładowania strony, dostępne opcje dostawy (warto oferować dostawę do paczkomatu, według najnowszych badań to forma dostawy najchętniej wybierana przez Polaków!), design strony i wiele innych.

Innymi słowy, dzięki Black Friday możesz wiele zyskać i stracić. Dobrze zaplanowane działania nie tylko zwiększą sprzedaż i pomogą opróżnić magazyny, ale pomogą Ci także zyskać nowych, wiernych klientów i zwiększyć przewagę nad konkurencją. 

W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount. Codziennie przygotowujemy plany odblokowania kont na Amazon. Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic! 😎

Nie czekaj, już teraz zapisz się na konsultacje i przekonaj się, jak łatwa i przyjemna może być sprzedaż online!🏅
Faceboook
Mail: hello@profitcrew.pl
Telefon: +48 537 013 732
Linkedin
Instagram: Instagram.com
YT: YouTube

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.