Amazon jest zdecydowanie liderem e – commerce. Dodatkowo, pandemia sprawiła, że ludzie coraz częściej i chętniej robią zakupy bez wychodzenia z domu, mając gwarancję szybkiej dostawy i wysokiej jakości produktów, co platforma bez wątpienia zapewnia. Amazon założył, że w drugim kwartale 2020 roku jego przychody wyniosą między 75 a 81 mld dolarów, co daje roczny wzrost na poziomie między 18 a 28%. Wszystko to sprawia, że marketplace Jeffa Bezosa jest szczególnie opłacalną opcją dla większości sprzedających. Zastanówmy się, dlaczego warto zainteresować się sprzedażą szczególnie na tej platformie?

Amazon - co musisz o nim wiedzieć?

Amazon to platforma założona przez Jeffa Bezosa z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, gdzie cieszy się największą popularnością. Niemniej jednak Amazon rozwija się także na zagranicznych rynkach, a w tym w Europie Zachodniej. Platforma sukcesywnie powiększa swoje zasięgi i popularność, oferując niezliczoną ilość produktów w każdej możliwej kategorii. Obecnie jest dostępnych pięć europejskich wersji, czyli:

  • Amazon.de – wersja niemiecka
  • Amazon.co.uk – wersja brytyjska
  • Amazon.it – wersja włoska
  • Amazon.es – wersja hiszpańska
  • Amazon.fr – wersja francuska
Platforma sukcesywnie powiększa swoje zasięgi i popularność, oferując niezliczoną ilość produktów w każdej możliwej kategorii. Od pewnego czasu na niemieckim rynku jest najpopularniejszym miejscem do wyszukiwania produktów.

Dlaczego warto zacząć sprzedawać na Amazon?

  • Jedną z większych zalet jest niewątpliwie możliwość wielokrotnego zwiększenia sprzedaży. Obecnie na portalu jest około 300 milionów aktywnych kont i ponad 170 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Daje to ponad 100 miliardów dolarów przychodu. Trudno o lepszą motywację!
  • Dodatkowo, sprzedając na Amazon, zyskujemy zaufanie klientów. W końcu jest to znana i renomowana firma, która daje poczucie bezpieczeństwa i obietnicę świetnej jakości produktów.
  • Kolejną zaletą są niskie koszty marketingowe. Amazon jest odwiedzany przez miliony klientów każdego dnia, dlatego w zależności od tego, jakie produkty sprzedajesz, możesz zdobyć bazę klientów bez większych nakładów na marketing.
  • Brak konieczności wynajmowania magazynu to kolejny plus tej platformy. Amazon ma ponad 100 lokalizacji na całym świecie, gdzie można szybko i sprawnie dostarczać swoje produkty bez pakowania, gdzie będą one przechowywane, pakowane i wysyłane przez pracowników Amazon. Szczególnie polecana jest usługa sprzedażowa FBA, która działa jako magazynowy menedżer i spedytor zarządzający całą logistyką za sprzedającego.
  • Amazon oferuje także możliwość międzynarodowej ekspansji produktów i marki, a dzięki globalnemu zasięgowi bardzo łatwo jest zorientować się, jak duże jest zapotrzebowanie na dane produkty. Perspektywa wielokrotnego zwiększenia sprzedaży i dotarcia do klientów na całym świecie jest z całą pewnością ogromnym atutem platformy.

Podsumowując, Amazon oferuje:

  • Możliwość dotarcia do ogromnej ilości potencjalnych klientów. W samej Unii Europejskiej jest to 50 milionów użytkowników;
  • Profesjonalne wsparcie sprzedaży;
  • Bardzo wysokie bezpieczeństwo wszelkich dokonywanych transakcji;
  • Dostępność praktycznych narzędzi pomocniczych, takich jak Amazon FBA;
  • Dostęp do analiz i raportów wszystkich zamówień;
  • Rozsądne prowizje;
  • Możliwość promowania ofert;
  • Współpraca z firmą o światowej renomie;
  • Możliwość rozwinięcia firmy i stworzenia rozpoznawalnego brandu;
  • Przy dobrze dobranej strategii zwiększenie sprzedaży, zasięgów i bazy klientów.

Czy małe firmy mają szansę się wybić?

Sprzedaż na Amazon, tak jak na każdej innej platformie, ma swoje wady i zalety, z których warto zdawać sobie sprawę przed rozpoczęciem sprzedaży. Mniejsze firmy często zadają sobie pytanie, czy warto zacząć sprzedawać na tak dużej platformie?

Kluczem do osiągnięcia sukcesu i generowania zysków jest długoterminowa oraz dobrze przemyślana strategia, a także wysokiej jakości produkty.

Jeśli sprzedawca zdecyduje się na sprzedaż produktów produkcji hurtowej, czyli takich, które mogą być już oferowane przez innych sprzedawców, będzie musiał konkurować o BuyBox. Oznacza to, że kiedy wielu sprzedawców wystawia ten sam przedmiot, to algorytm Amazon decyduje, który sprzedawca wyświetli się klientowi w pierwszej kolejności. Więcej o tematcie BuyBox pisaliśmy w naszym artykule: Jak wygrać BuyBox?

Kolejną kwestią, którą warto mieć na uwadze, jest prowizja. Na Amazon sprzedawcy płacą procent od każdej sprzedaży, co oznacza, że marża musi być obliczona w taki sposób, aby zapewniała największy zysk. Prowizja waha się pomiędzy 8 % a 15 % w zależności od kategorii produktu. Dodatkowo, posiadanie konta, w ramach którego masz możliwość sprzedaży nieograniczonej ilości produktów, to koszt 39 euro miesięcznie plus VAT. Amazon posiada także minimalną opłatę za sprzedaż, która wynosi około 30 centów za sztukę.

Odpowiadając na pytanie czy małe firmy mają szansę się wybić, możemy stwierdzić jednogłośnie, że tak! Możliwości, jakie oferuje Amazon są ogromne. Mimo, że początki mogą być trudne, dzięki dobrze opracowanej, realistycznej strategii i zadbaniu o organizację całego procesu sprzedaży,
nawet najmniejsze biznesy będą w stanie zapewnić swojej firmie rozwój.