Na pewno wielokrotnie spotkałeś się ze stwierdzeniem, że jeśli nie posiadasz konta na Facebooku, nie istniejesz. Obecnie ta teza jest aktualna również dla firm bez względu na branżę lub skalę działalności. Facebook jest wciąż numerem 1 wśród social mediów, mimo licznych skandali, które mogły zachwiać jego pozycję. Początkowo miejsce w sieci online umożliwiające spotkania ze znajomymi ewoluowało również do przestrzeni dla interakcji firm z klientami, autopromocję oraz budowania świadomości marki. Niezależnie od indywidualnych opinii na temat tego kanału social media, jedno jest pewne – obecność na nim jest obowiązkowa i stanowi ogromną szansę dla rozwoju biznesu. W tym artykule przedstawię podstawowe kroki, które pozwolą zaistnieć Twojej firmie w największej na świecie sieci społecznościowej.
Zrozum swoich odbiorców
Pierwszym krokiem do prowadzenia jakościowego profilu na Facebooku jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: kim są moi klienci? Pomocne w tym zadaniu będą narzędzia udostępnione przez Facebooka. Jednym z nich jest Audience Insights, dzięki któremu odkryjesz kim są Twoi odbiorcy, jakie są ich cechy demograficzne oraz strony, które lubią. Narzędzie znajdziesz w Menadżerze firmy po kliknięciu w Analizy i raporty a następnie Statystyki grup odbiorców.
Sprawdź kiedy dodawać posty i zaplanuj komunikację
Jeśli już zdefiniowaliśmy naszą grupę docelową, przejdźmy do planowania wpisów. Do zapewnienia maksymalnego odbioru, warto sprawdzić, kiedy są najczęściej aktywni. Możemy to sprawdzić korzystając z narzędzia Facebooka dostępnego w zakładce Statystyki na naszym profilu firmowym. Następnie wybierz Posty i sprawdź, kiedy Twoi obserwatorzy są dostępni. Na karcie Statystyki znajdziesz również przydatne informacje na temat rodzajów wpisów, które cieszą się największą popularnością wśród Twoich fanów. Teraz już wiesz, o której godzinie najlepiej publikować posty. Warto stworzyć kalendarz postów i przygotować wpisy z wyprzedzeniem tak, aby ciągle dostarczać wartościowych informacji naszym odbiorcom.
Staraj się konsekwentnie publikować poszczególne rodzaje wpisów, szukaj inspiracji śledząc podobne fanpage oraz korzystając z narzędzi do monitoringu Internetu takich jak Brand24.
Dodawaj wartościowe i angażujące treści
Oczywistym jest, że pierwszym krokiem do zbudowania zaangażowanej społeczności jest regularne dostarczanie wartościowych publikacji. Nikt nie chce czytać nudnych treści, niezwiązanych z tematyką strony. Stwórz plan postów i dodawaj różnorodne wpisy: produktowe, infografiki, newsy branżowe, ciekawostki, blogi, e-booki. Spraw, aby Twoi odbiorcy z chęcią wracali na Twoją stronę, dawali like i udostępniali wpisy. Mając plan postów, przygotuj schemat grafik i infografik, które przyciągną Twoich odbiorców. Nie będzie tu konieczna znajomość skomplikowanych programów graficznych, ponieważ mamy dostęp do wielu narzędzi online, z pomocą których stworzysz estetyczne uzupełnienie udostępnianych treści. Skorzystaj z narzędzi takich jak Canva czy Crello, umożliwiające tworzenie gifów i materiałów mpg4, które są szczególnie promowane przez Facebooka. Ich plusem jest również utworzenie gotowych szablonów do kolejnych wpisów – dzięki temu oszczędzisz czas, który poświęciłbyś na stworzenie nowej grafiki do każdego wpisu.
Nie kupuj obserwatorów i zachowaj własną markę
Wiele osób rozpoczynając prowadzenie profilu firmowego w pierwszej kolejności myśli o szybkim zdobyciu obserwatorów. To zła droga, ponieważ zakup fanów niszczy naszą grupę docelową. Nie warto też zapraszać znajomych do polubienia strony, chyba, że są oni potencjalnymi klientami. W innym przypadku, podczas tworzenia kampanii marketingowych, dotrzemy do grona osób, które nie są naszą grupą docelową.
Należy również uważać przy tworzeniu treści czy organizowaniu konkursów, które mają na celu zwiększenie grupy odbiorców. Przyjmijmy, że sprzedajesz oprogramowanie do optymalizacji sprzedaży online i żeby zwiększyć grupę swoich odbiorców postanawiasz zorganizować konkurs, w którym do wygrania będzie wycieczka na Bali. Konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem i w niedługim czasie zdobywasz 8000 nowych obserwatorów. Wydaje się, że konkurs przyniósł sukces, ale w tym gronie niekoniecznie znajdą się osoby, które będą zainteresowane zakupem narzędzia do optymalizacji sprzedaży. W ten sposób zdobywa się odbiorców, którzy są zupełnie niewartościowi w kontekście biznesowym. Przyciągnij odbiorców ciekawymi wpisami i angażuj ich zadając pytania i zachęcając do dzielenia się swoimi opiniami.
Dołącz do odpowiednich grup
Kolejnym sposobem na dotarcie do dobrze stargetowanej niszy sposób są grupy na Facebooku. Jeśli grupa jest otwarta na publikowanie treści branżowych, możesz w niej udostępniać swoje blogi i ciekawe wpisy. Bądź aktywnym członkiem grupy i występuj w roli eksperta, rozwiązuj problemy, buduj zaufanie. Możesz także poprosić o opinię swoich produktów oraz pytać, na jakich funkcjach najbardziej zależy osobom, które by je kupiły. W ten sposób nie tylko zdobędziesz badania, ale również sprawisz, że członkowie grupy poczują się jakby byli współtwórcami Twojego produktu.
Promuj się przez video
Facebook inwestuje w formy video, co oznacza, że posty z tą formą będą miały zdecydowanie większy zasięg niż standardowy post, co można sprawdzić w statystykach swoich postów.
Możesz również organizować LIVE dla swoich odbiorców oraz tworzyć filmy reklamowe, aby zainteresować swoich obserwatorów. Dobrym pomysłem jest również video instruktażowe, w którym przedstawisz obsługę swoich produktów. Mając tę wiedzę, możesz też utworzyć animowany post, który prawdopodobnie zdobędzie większy zasięg niż tradycyjny wpis.
Pamiętaj jednak o napisach, ponieważ 85% wszystkich filmów jest oglądanych bez dźwięku.
Inwestuj w reklamy
Reklama na Facebooku to wręcz obowiązkowy element strategii digital marketingu. Facebook codziennie rejestruje ponad 1 miliard aktywnych użytkowników, do których możesz dotrzeć dzięki Facebook Ads. Pamiętaj, że Facebook jest częścią ich przestrzeni osobistej, a aby do nich dotrzeć wystarczy stworzyć atrakcyjną kreację i stargetować ją w odpowiedni sposób. Użytkownicy Facebooka udostępniają masę danych na swój temat, które pomagają w zakwalifikowaniu ich do określonej niszy. Dodatkowo Facebook utworzył sporą przestrzeń dla reklamy płatnej, która znacznie różni się od reklam na innych platformach. Użytkownicy nie są ostrzegani o pojawiających się reklamach, a umiejscowienie reklam sprawia, że nie ma możliwości “zmiany kanału” jak w przypadku tradycyjnej reklamy. Twoje atrakcyjne, ukierunkowane reklamy na Facebooku docierają do konkretnych osób, szukających określonych treści. To znacznie ułatwia dotarcie do nowych klientów!
Kierując reklamy możesz skorzystać z darmowych narzędzi Facebooka takich jak Audience Insights czy Piksel, które pozwalają poznać Twoich odbiorców, jak również znaleźć nowe osoby. Potężnym narzędziem Facebooka jest marketing, który pozwala śledzić Twoją witrynę, a następnie wyświetlać reklamę osobom, które ją odwiedziły. Możesz również użyć listy potencjalnych klientów, którą zaimportujesz do Facebooka i udostępnisz swoją reklamę. To ogromne ułatwienie, które sprawia, że Twoja reklama dociera do kluczowych klientów.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w rozpoczęciu efektywnej komunikacji ze swoimi odbiorcami na Facebooku i rozwoju tego kanału. Pamiętaj, aby Twoje treści były unikatowe i atrakcyjne dla Twoich odbiorców – to klucz do efektywnej komunikacji i rozwoju strony firmowej.