Polski rynek e – commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a polscy sprzedawcy bezproblemowo wkraczają na zagraniczne rynki i platformy. Jedną z takich platform jest eBay, który z uwagi na ogromną ilość użytkowników daje równie ogromne możliwości. Wielu klientów woli kupować produkty ze sprawdzonego źródła i to właśnie eBay zdołał zdobyć zaufanie aż 164 milionów użytkowników. Dlaczego jest tak popularny? Jakie są wady i zalety tego portalu? Co warto o nim wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży?
Wady i zalety eBay
Niezależnie od tego, na której platformie zdecydujesz się sprzedawać, każda będzie mieć zarówno wady, jak i zalety. Warto zdawać sobie sprawę z plusów i minusów danego portalu, aby móc podjąć świadomą decyzję przed rozpoczęciem sprzedaży. Mimo, że nie istnieje opcja idealna, zawsze można znaleźć taką, która odpowiada nam najbardziej i przyniesie największy zysk naszemu biznesowi. W przypadku eBay największe zalety to:
- Łatwe rozpoczęcie sprzedaży
Założenie konta i wystawienie pierwszej aukcji to kwestia zaledwie 30 minut. Po założeniu konta eBay oferuje możliwość wystawienia 50 ofert za darmo, a w zależności od tego, jaki rodzaj usługi wybierzesz, opłaty miesięczne również będą się różnić. Podstawowy sklep daje możliwość zwiększenia miesięcznej ilości aukcji do 100, a koszt to $4,95 miesięcznie. Kolejny etap to sklep standardowy, którego miesięczne utrzymanie to koszt $21,95 z możliwością publikowania 250 bezpłatnych ofert. Sklep premium kosztuje $59,95 i oferuje więcej narzędzi oraz mniejsze opłaty za aukcje. Istnieje również opcja dla kont korporacyjnych w wysokości $3000 miesięcznie. - Ogromny zasięg
164 miliony użytkowników na eBay to możliwość wielokrotnego powiększenia swojej sprzedaży i zbudowania solidnej bazy klientów. Jeśli Twoje oferty są opisane w przejrzysty sposób, a zdjęcia wyglądają atrakcyjnie, pozyskiwanie klientów nie będzie stanowiło dużego problemu. - eBay zapewnia ochronę sprzedawców
Klienci mają 48 godzin na dokonanie płatności za przedmiot, a jeśli tego nie zrobią, sprzedawca może upomnieć się o płatność. W przypadku, gdy kupujący nie uiści opłaty, sprzedawca otrzyma zwrot prowizji od wartości końcowej. - Nie musisz martwić się o konkurencję ze strony eBay
Jeśli Twoje produkty staną się popularne, nie musisz martwić się o to, że eBay będzie próbował konkurować z Twoimi ofertami. W praktyce oznacza to, że kupujący widzą tylko przedmioty, które są dostępne u sprzedawców zewnętrznych. - Możliwość sprzedaży wielu rodzajów produktów
eBay, jak każda platforma sprzedażowa, posiada restrykcje dotyczące wystawiania poszczególnych produktów, ale są one zdecydowanie mniejsze, niż na innych platformach. Na eBay można sprzedawać wszystko, co nie jest prawnie uznane za nielegalne. Na stronie eBay znajdziesz listę przedmiotów, które są objęte restrykcjami.
Pomimo wielu plusów, platforma posiada także parę negatywnych aspektów, takich jak:
- Ograniczona kontrola nad ofertami
eBay dba nie tylko o rozwój Twojej firmy, ale również o dobro własnego brandu, dlatego portal może zdecydować o anulowaniu Twojej aukcji w dowolnym momencie. Upewnij się, że nie łamiesz regulaminu portalu i bądź gotów na ewentualne odwołania.
- Konkurencja
Mimo, że eBay nie będzie konkurował z Twoimi ofertami, inni sprzedawcy mają już taką możliwość. Aby zminimalizować ryzyko utraty klientów, zadbaj o czytelność oferty, atrakcyjne zdjęcia produktów, liczbę ocen kupujących oraz treści recenzji. Warto zadbać także o Twój sposób komunikacji z klientem oraz sprawność procesu dostawy.
- Wymagająca logistyka
Należy regularnie sprawdzać czy klienci otrzymują swoje paczki na czas oraz czy stan magazynu jest aktualizowany. Jeśli któryś z Twoich produktów jest niedostępny na stronie, należy zaznaczyć termin, w którym spodziewana jest nowa dostawa. eBay nagradza tych sprzedawców, którzy są w stanie wysyłać swoje przedmioty w ciągu 24 godzin roboczych od złożenia zamówienia, dlatego aby sklep był dobrze oceniany, trzeba upewniać się, że wszystkie produkty są wysyłane w tym czasie. Jeśli nie masz możliwości tak szybkiej wysyłki, Twoje oferty będą mniej widoczne w wyszukiwarce. W przypadku, gdy sprzedajesz przedmioty niestandardowe, ta zasada zostaje zniesiona.
eBay jest platformą, która stale się zmienia, ale jako korporacja dba również o swoje korzyści i nie wszystkie zmiany, które wprowadzi, mogą być dla Ciebie całkowicie korzystne. Musisz być w stanie szybko zmieniać swój model biznesowy i wykazywać się elastycznością jeśli chcesz generować wysokie zyski. Niemniej jednak zmiany, które eBay wprowadza, wciąż muszą przynosić zysk sprzedawcom, ponieważ baza sprzedawców jest podstawą funkcjonowania platformy. Warto zatem zastanowić się, które z plusów i minusów najbardziej wpłyną na Twój biznes i przyniosą więcej możliwości.