Na początku przygody z e – commerce stajemy przed wieloma wyborami. Zastanawiamy się jak zacząć, czy warto, a także jaki portal do sprzedaży naszych produktów najlepiej wybrać. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, dlatego przyjrzymy się bliżej kilku najpopularniejszym marketplace’om i porównamy je z kilku perspektyw.

ebay allegro amazon
SOURCE: https://zastrzezone.pl/jak-lepiej-niz-konkurencja-sprzedawac-swoja-marke-na-allegro-amazon-ebay/

Amazon, eBay, czy Allegro?

Paradoksalnie, rozpoczęcie sprzedaży na większych marketplace’ach jest korzystne dla początkujących sprzedawców przede wszystkim dlatego, że zasady ich funkcjonowania są przejrzyste oraz istnieje wiele poradników dotyczących obsługi i wkroczenia na platformę. Można także łatwo sprawdzić czy posiada się predyspozycje do sprzedaży online, a także można zorientować się, na które produkty jest duże zapotrzebowanie, co pozwala na rozeznanie się w działaniach konkurencji. Z tych powodów znane i popularne marketplace’y są dokonałym miejscem na zapoznanie się ze światem e – commerce.

Kolejną ważną kwestią jest oczywiście zwiększenie zysków przy relatywnie niedużym nakładzie pracy. Zaczynając sprzedaż na Amazon, eBay czy Allegro, zyskujesz dostęp do milionów potencjalnych klientów, co daje szansę na zbudowanie solidnej bazy klientów i poszerzenie kanałów sprzedaży, a także istnieje możliwość wejścia na rynki zagraniczne. W przypadku wyżej wymienionych platform, założenie konta na daje możliwość przetestowania zapotrzebowania na różne produkty za granicą bez ponoszenia dużych kosztów.

Zastanówmy się jednak czym właściwie różnią się od siebie Allegro, Amazon i eBay?

  • Rejestracja i kwestie formalne

Amazon

Rejestracja na Amazon jest dosyć prosta i mało wymagająca. Aby założyć konto trzeba wpisać wszystkie wymagane dane, czyli numer karty kredytowej, numer telefonu, wszystkie dane firmy i osoby kontaktowej. Konieczne jest też podane informacji o właścicielu i jego rachunku bankowym. Po udanej rejestracji portal automatycznie włącza usługę FBA (Fulfillment By Amazon), która umożliwia korzystanie z ciekawych rozwiązań logistycznych.

Polscy sprzedawcy mają możliwość skorzystania z brytyjskiej wersji serwisu, która pozwala na sprzedaż w 5 krajach – Anglii, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Niemczech.


eBay

Założenie konta jest bardzo intuicyjne. Wystarczy podać swoje dane osobowe, stworzyć hasło i podać adres mailowy, a następnie zweryfikować konto i połączyć je z Paypal. Dostępne są dwie opcje sprzedaży: podstawowa, czyli standardowy serwis, i zaawansowana, która zapewnia widoczność ofert na całym świecie.

Allegro

Allegro jest naszym rodzimym portalem, który zaledwie kilka dni temu wszedł na giełdę i zaczął planować rozszerzenie swojej działalności na rynki zagraniczne. Sam proces zakładania konta jest również bardzo intuicyjny i przejrzysty, a po podaniu wszystkich danych mamy 3 dni na aktywację konta.

  • Usprawnienia i narzędzia

Amazon

Najciekawszą usługą oferowaną przez Amazon jest wspomniane już FBA, dzięki któremu możemy skorzystać z wysokiej jakości rozwiązań logistycznych, ponieważ cały proces magazynowania i wysyłki towaru leży po stronie Amazon. Następną ciekawą usługą jest profesjonalny plan sprzedaży, który zapewnia ułatwienia takie jak technologia tłumacząca nazwy czy narzędzia do raportowania i analizy sprzedaży Twoich produktów.

Dostępna jest również usługa Amazon Pay, dzięki której możemy zalogować się do zewnętrznego sklepu za pomocą naszego konta na Amazon, co ułatwia zakładanie i opłacanie zamówień.

Dodatkowo od kilku lat funkcjonuje usługa Amazon Business dla klientów biznesowych, która przydaje się w sprzedaży B2B, na przykład przy wystawianiu VAT czy ustaleniu cen dla konkretnego typu kupujących.

eBay

eBay może pochwalić się dość rozbudowanym menedżerem sprzedaży, ale jego dostępność jest uzależniona od obrotów. Zdarza się, że nowi sprzedawcy muszą odczekać aż 3 miesiące i zdobyć 10 pozytywnych komentarzy, aby zacząć z niego korzystać.

Allegro

Allegro jest również znane ze swojego menedżera sprzedaży, który oferuje między innymi tworzenie szablonów aukcji, drukowanie etykiet, czy automatyczną wysyłkę powiadomień dla klientów. Ogromną zaletą Allegro jest także darmowa usługa PayU. Dodatkowo jako sprzedawca możesz skorzystać Allegro InPost. Pandemia sprawiła, że ludzie o wiele chętniej zamawiają przesyłki do paczkomatu, szczególnie biorąc pod uwagę to, że dzięki tej opcji dostawy mogą odebrać przesyłkę o dowolnej godzinie. Małe przesyłki mogą zostać nadane przez Allegro Minipaczka InPost.

  • Koszty

Amazon

Wysokość prowizji będzie się różnić w zależności od tego czy Twoje konto jest kontem podstawowym czy profesjonalnym. W przypadku kont podstawowych płatność jest naliczana od sprzedawanych produktów za sztukę w wysokości £0,75. Konta profesjonalne są płatne raz w miesiącu w wysokości £25 (UK) i 39,99$ na witrynie Amazon.com. Niezależnie od typu konta, Amazon pobiera opłatę od każdej transakcji.

eBay

eBay różnicuje prowizję w zależności od kategorii produktu i od tego czy sprzedajesz na lokalnym serwisie eBay, czy na eBay.com. Prowizja na polskim rynku wynosi 1,7% od sprzedaży, ale nie może przekraczać 30 zł. Zagraniczny eBay pobiera wyższe kwoty na poziomie 9 – 10%, a do tego koszty pobierane przez usługę PayPal i przewalutowanie, przez co prowizja może sięgać 15%.

Allegro

Zaraz po rejestracji otrzymujesz od Allegro pakiet startowy, w skład którego wchodzi 10 darmowych wyróżnień przez 90 dni i 1000 darmowych wystawień ofert. Po upłynięciu tego czasu i wystawieniu takiej ilości ofert, Allegro pobiera opłaty. Obecnie prowizja jest na poziomie 6 – 10%.

  • Możliwości

Najpopularniejszym serwisem sprzedażowym w Polsce jest nieustannie Allegro z imponującą liczbą 12,3 miliona aktywnych kupujących i 117 tysiącami sprzedawców, za to Amazon oraz eBay zajmują czołowe miejsca w Ameryce Północnej.

amazon-pl-kontra-allegro-ceny-elektronika-polska
SOURCE: https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/byl-ebay-jest-allegro-nadchodzi-amazon,95989.html

Który marketplace będzie najlepszy?

Wybór platformy do rozpoczęcia sprzedaży internetowej nie jest prosty ani jednoznaczny. Dla każdego sprzedającego kluczowe będą inne czynniki, które przekonają go do wyboru konkretnej strony. Warto zastanowić się jednak na jakim rynku planujesz sprzedawać swoje produkty, a następnie porównaj narzędzia oferowane przez poszczególne portale, opracuj swój model biznesowy i oszacuj koszty. To pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję.