Czym jest Buy Box?
Buy Box, na poniższym obrazku zaznaczony czerwonym prostokątem, to miejsce, w którym 90% klientów domyślnie kupuje produkt u sprzedawcy i może od razu kliknąć przycisk „dodaj do koszyka” lub „kup teraz”. Zielonymi prostokątami oznaczone są miejsca, w których klient ma możliwość dokonania zakupu u innych sprzedawców.
Co oznacza status "Not in Buy Box" i jak to zmienić?
Not in Buy Box to status, który pojawia się po dodaniu produktu na nowym koncie i oznacza, że klient nie może dodać produktu do koszyka z poziomu oferty. Aby dokonać zakupu, klient musiałby najpierw kliknąć przycisk “wszystkie oferty”, a następnie “dodaj do koszyka”. Brak BuyBox jest niekorzystny z uwagi na to, że takie oferty nie podlegają marketingowi, stąd niezwykle trudno jest sprzedać pierwsze sztuki towaru.
Jak wyprzedzić konkurentów w BuyBox - co wpływa na algorytm?
Czynniki, które wpływają na zdobycie BuyBox zostały posortowane od najważniejszego:
- Rodzaj fulfillmentu
Dla Amazon fulfillment, czyli kanał sprzedażowy, to nie jest tylko dostawa towaru, ale również cała wygoda sprzedaży dla klienta. Oprócz skrócenia czasu dostawy liczy się również obsługa Customer Service, a w tym zarządzanie reklamacjami i zwrotami. Amazon także hierarchizuje rodzaje fulfillmentów: bardziej doceniany jest program Amazon Vendor, a następnie FBA, Amazon Prime by Merchant oraz FBM. - Czas dostawy towaru do klienta
Sprzedawcy z krótkim czasem realizacji zamówienia, który liczony jest poprzez metryki dispatch time oraz shipping time, mają większe szanse na zdobycie BuyBox. Dla przykładu, sprzedawcy oferujący dostawę w jeden dzień wygrywają Buy Box nawet, jeśli ich cennik jest o kilkadziesiąt euro wyższy. - Dostępność towaru
Dostępność towaru to ogólny element ważny w sprzedaży na Amazon. Każdy brak towaru powoduje znaczny spadek w algorytmie BuyBox. Gwarancja ciągłej dostępności towaru zapewnia stabilne oraz wysokie statystyki konta, dlatego należy utrzymywać stan magazynu na poziomie realnego miesięcznego popytu.Amazon nie wspiera także praktyki „ostatniej sztuki”, co można zaobserwować przy sprzedaży w systemie Vendor, gdy Amazon często obniża sprzedaż ostatniej sztuki towaru, na przykład rabatem 90%. - Cena całkowita
Można zauważyć, że BuyBox zazwyczaj wygrywa sprzedawca z najniższą ceną, ponieważ najtańsza oferta jest najlepszą opcją dla klienta. Algorytmy Amazon biorą jednak pod uwagę cenę całkowitą wraz z kosztami wysyłki oraz VATem.
Z tego powodu narzędzie Repricer jest bardzo przydatne w konkurowaniu ceną z innymi sprzedawcami, ponieważ pozwala na łatwe zwiększanie lub obniżanie ceny, w zależności od potrzeb. - Seller performance
Dla Amazon wszystkie wskaźniki Seller performance mają taką samą wartość, dlatego utrzymywanie ich na zadowalającym poziomie jest ważne, ale nie musi być od razu gwarancją sukcesu. Co zalicza się pod wskaźniki Seller performance? - Wskaźnik negatywnych komentarzy.
- Wskaźnik rozwiązywania problemów gwarancyjnych od A do Z.
- Wskaźnik zwrotu pieniędzy.
- Wskaźnik prawidłowego śledzenia paczek.
- Wskaźnik opóźnień.
- Wskaźnik dostarczenia paczek na czas.
- Ogólny feedback konta.
- Szybkość odpowiedzi na wiadomości od klientów.
- Ilość komentarzy do konta.
- Wskaźnik anulowanych zamówień.
Aby pozytywnie wpłynąć na algorytm BuyBox, warto także zmniejszać czas odpowiedzi na zapytania klientów z wymaganych 24h do np. 6h, ponieważ takie działania pokazują, że sprzedawca dba swoich o klientów. Podobnie działa szybka obsługa zwrotów, bezproblemowe zwroty pieniędzy, mała ilość anulowanych zamówień oraz dostarczanie paczek przed oszacowanym czasem dostawy.
Podsumowanie
Wiedza o tym jak wygrać Buy Box już jest olbrzymią przewagą wśród konkurencji. Zadbaj o jak najlepszą ofertę dla klienta, szybki czas wysyłki, a nawet rozważ system FBA, dbaj o performance swojego konta i sam przekonaj się, że przyniesie to nie tylko korzyść w postaci częstszego wygrywania BuyBox, ale także długoterminowo poprawi Twoją skuteczność w sprzedaży na Amazon. Testuj, porównuj, nie bój się zmian. Sprawdź co może sprawić, że to Ty będziesz sprzedawcą numer 1 w oczach Amazon.