Słyszeliście o Etsy.com? Jest to najpopularniejsza platforma sprzedażowa zrzeszająca artystów, rękodzielników i sprzedawców unikalnych produktów na całym świecie. Jeśli sprzedajesz unikalne, własnoręczne produkty, warto rozważyć rozpoczęcie działalności na tym portalu. W końcu większe możliwości dotarcia do potencjalnego klienta to większe zarobki i możliwość zbudowania własnej marki. Dodatkowo warto dodać, że obcokrajowcy są często bardziej zainteresowani kupnem rękodzieła od Polaków, co może pomóc Ci zdobyć bazę klientów i rozpoznawalność marki. Co warto wiedzieć o Etsy.com przed rozpoczęciem sprzedaży?
Ogromne możliwości
Etsy powstało w 2005 roku, a ich siedziba znajduje się w Nowym Jorku. Ich działalność jest skierowana do amatorów DIY (Do It Yourself), miłośników sztuki, rzemiosła i stylu vintage, a także do sprzedawców i właścicieli małych sklepów, których łączy zamiłowanie do przedmiotów jedynych w swoim rodzaju.
Platforma szybko podbiła serca użytkowników na całym świecie, pozyskując w ciągu kolejnych dwóch lat po rozpoczęciu działalności ponad 100 tysięcy sprzedawców i progresywnie zwiększając swoje możliwości. Pod koniec 2007 roku platforma zarejestrowała 2 miliony transakcji miesięcznie, generując sprzedaż przekraczającą 1,34 miliarda dolarów. W 2009 roku Etsy weszło na giełdę, a zaledwie dwa lata temu Etsy przejęło niemiecką platformę DaWanda, po czym zagościło na stałe w Europie.
Obecnie Etsy zarabia poprzez pobieranie prowizji w wysokości 20 centów za każdy wystawiony przedmiot i dodatkowo 3,5 % od każdej transakcji, a inwestorzy płacą około 40 dolarów za aukcję.
Jak założyć konto?
Założenie konta jest bardzo intuicyjne i całkowicie bezpłatne. Na samym dole strony w sekcji Sprzedawaj należy wybrać Sprzedaj z Etsy a następnie podać swój adres email. Wybierz język, w którym Twój sklep ma być prowadzony, kraj oraz walutę, po czym kliknij Zapisz i kontynuuj. Pozostaje nadać sklepowi nazwę i zapisać wszystkie zmiany.
Po zakończeniu rejestracji musisz dopełnić jeszcze kilku formalności, takich jak przesłanie wyraźnego zdjęcia logo sklepu. Napisz krótką wiadomość powitalną dla kupujących, by wiedzieli czym konkretnie się zajmujesz, a także zadbaj o sekcję „o sklepie”, gdzie opowiesz klientom o historii Twojej marki i swoich produktach. Spisz dokładnie regulamin swojego sklepu, gdzie klienci będą mogli znaleźć informacje dotyczące wysyłki, wymian, zwrotów, płatności oraz ewentualnego personalizowania produktów.
Warto także pamiętać, że Etsy daje sprzedawcom 4 dni robocze na wysłanie artykułów w obrębie kraju i 10 dni roboczych w przypadku wysyłek zagranicznych.
Czy trzeba zakładać działalność gospodarczą, żeby sprzedawać na Etsy?
Z punktu widzenia polskiego prawa, sprzedaż rękodzieł i produktów przez portale internetowe typu Etsy, jest klasyfikowane jako prowadzenie działalności wytwórczej w celu uzyskania dochodu, dlatego założenie działalności gospodarczej jest konieczne. Mimo tego, że strona nie wymaga zezwolenia na prowadzenie działalności, lepiej skontaktować się z Urzędem Skarbowym przed rozpoczęciem działalności.
Promocja sklepu, czyli jak zabrać się za marketing?
Bardzo ważną kwestią na Etsy jest dobranie odpowiedniej strategii marketingowej. Koniecznie zadbaj o optymalizację sklepu pod kątem wyszukiwarki Etsy, dodaj swoją lokalizację i powiąż sklep z kontami w serwisach społecznościowych. Zastanów się dodatkowo nad ewentualnymi rabatami lub zachęć klientów do korzystania z promocji. Warto również dołączyć do społeczności Etsy, gdzie będziesz w stanie nawiązać kontakty z wieloma kupującymi i sprzedawcami, co będzie ogromnie pomocne w promocji sklepu.
Klient idealny
Zanim rozpoczniesz sprzedaż, koniecznie zastanów się nad tym, do kogo kierujesz swoje produkty. Będzie to ogromnie pomocne w optymalizacji kampanii reklamowych i listingów. Bardzo ważne są też odpowiednie słowa kluczowe w tytułach ofert i ich opisach.
Oceny użytkowników
Etsy działa w oparciu o pięciogwiazdkowy system recenzji. Każdy kupujący może ocenić Twój sklep od jednej, do pięciu gwiazdek. Ocena może zostać wystawiona w ciągu 100 dni kalendarzowych od daty zakupu, a każdy klient w tym czasie ma dostęp do edytowania swojej opinii. Komentarze, które naruszają regulamin Etsy, mogą zostać usunięte lub edytowane przez pracowników portalu. Nie można przywrócić żadnego komentarza, który został usunięty.
Każdy sprzedawca otrzymuje także ocenę od samej platformy, która jest średnią ocen użytkowników z okresu 12 miesięcy. Ta opcja daje możliwość poprawy logistyki i jakości wszystkich czynników, które wpływają na ocenę klienta. Nawet jeśli na początku na Twoim koncie pojawiło się kilka negatywnych opinii, masz szansę to naprawić. Masz również opcję odpowiadania na recenzje użytkowników, jeśli ktoś wystawił ocenę odpowiadającą 3 gwiazdkom lub mniej.
Etsy jest bardzo ciekawą i łatwą w obsłudze platformą, na której artyści i sprzedawcy unikalnychprzedmiotów z pewnością znajdą miejsce dla siebie. Cały proces zakładania konta jest prosty, a do rozpoczęcia sprzedaży wystarczy zaledwie kilkadziesiąt groszy. Na tej platformie dobrze odnajdą się zarówno osoby, które mają w swojej ofercie setki przedmiotów,jak i mniejsi sprzedawcy,
którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e – handlem.