Współczesny rynek e-commerce stwarza szerokie możliwości dotarcia do klientów i rozwijania sprzedaży. Odwiecznym pytaniem, które często się pojawia przy tej okazji, jest to, o dywersyfikację kanałów sprzedaży: czy powinieneś sprzedawać w swoim sklepie? A może na marketplace’ie (takim jak Allegro lub Amazon)? Okazuje się, że coraz częściej odpowiedź brzmi tu i tu. Powiedzmy więcej na ten temat.

Zanim wyjaśnimy, dlaczego warto zdecydować się na sprzedaż w modelu zdywersyfikowanym, przyjrzyjmy się bliżej, jakie są różnice pomiędzy prowadzeniem własnego sklepu e – commerce, a korzystaniem z marketplace.

SOURCE: https://iph.com.pl/jak-dziala-marketplace/

Własny sklep internetowy

Prowadzenie własnego sklepu internetowego w dzisiejszych czasach jest proste i nie wymaga wiedzy programistycznej. Gotowe platformy wyręczą Cię praktycznie we wszystkim, od ustawienia domeny i serwera, aż po stworzenie struktury całego sklepu i oferowanie różnych metod płatności.

Z prowadzeniem własnego sklepu wiąże się oczywiście wiele wyzwań. Jednym z największych jest zdecydowanie promocja. Możesz sprzedawać najlepsze produkty w najbardziej konkurencyjnej cenie, ale bez solidnego planu marketingowego mało kto będzie wiedział o Twoim istnieniu. W dobrej strategii marketingowej nie może zabraknąć takich elementów, jak:

  • SEO,
  • analiza konkurencji,
  • performance marketing (przede wszystkim Google Ads i Facebook Ads),
  • social media,
  • email marketing i szereg innych działań.

W raporcie „Polacy na e-zakupach 2021” przeprowadzonym przez bank Santander respondenci wskazali, skąd dowiadują się o ofercie sklepu internetowego:

SOURCE: Polacy na e-zakupach 2021

Warto zadbać o obecność w większości z tych kanałów (reklamy w radiu i prasie są obecnie mało efektywne) Inne kwestie, o które trzeba się zatroszczyć, to przemyślana i dobrze zaprezentowana oferta, intuicyjny proces sprzedażowy, oferowanie wielu opcji płatności i wysyłki (szczególnie popularne są paczkomaty), przyjazna polityka zwrotów, dokumentacja prawna (RODO) i wysoka jakość obsługi klienta.

Z pomocą własnego sklepu internetowego budujesz własną markę i grono wiernych klientów (którzy są na wagę złota). Cały zarobek ze sprzedaży trafia do Ciebie i nie musisz płacić prowizji osobom trzecim.

Własny sklep internetowy brzmi jak wyzwanie, prawda? To rozwiązanie ma oczywiście plusy i minusy, dlatego tak ważne jest, żeby dostosować model sprzedaży do Twoich potrzeb i Twojej wizji. Jedno jest pewne – sprzedaż online będzie coraz popularniejsza, a prowadzenie własnego sklepu stwarza ogromne możliwości rozwoju. Z powyższego już raportu wynika, że aż 80% Polaków kupuje w sieci, a co trzeci z nas robi to kilka razy w miesiącu.

SOURCE: Polacy na e-zakupach 2021

Jest zatem o co walczyć! Ale może prościej byłoby po prostu zdecydować się na handel na znanym marketplace, takim jak Amazon, czy Allegro?

Handel na marketplace

Allegro to niekwestionowany lider polskiego e-handlu. Do niedawna był to także jedyny liczący się na naszym rynku marketplace. Dzisiaj wybór jest o wiele większy:

  • W 2020 roku powstał Kaufland.de – marketplace do sprzedaży hurtowej i detalicznej.
  • Na początku 2021 roku do Polski wszedł Amazon.
  • W 2020 roku wystartował portal Erli.pl.
  • W drugiej połowie zeszłego roku na polskim rynku pojawił się Shopee – marketplace z Singapuru.
  • Aliexpress, który na rynku polskim coraz mocniej się rozwija (pod koniec 2021 roku platforma poinformowała, że otwiera centrum logistyczne w Polsce).

Handel na tych platformach ma wiele zalet. Po pierwsze, marketplace od początku oferuje Ci dostęp do ogromnej grupy docelowej. Chyba nie ma Polaka, któremu hasło „Allegro” nic by nie mówiło. Santander zapytał polskich internautów, gdzie kupują online. Oto odpowiedzi:

SOURCE: Polacy na e-zakupach 2021

Ponad połowa Polaków zaznaczyła, że robi zakupy na marketplaceach. Ta liczba będzie tylko rosła. Sklepy internetowe wybiera prawie dwa razy mniej kupujących.

I faktycznie, handel na marketplace to wygoda zarówno dla klienta, jak i sprzedającego. Co więcej, platformy te gwarantują bezpieczeństwo transakcji i szybką dostawę, co stanowi dodatkowy bodziec do zakupu.

Nie zmienia to jednak faktu, że wybór sprzedaży na takich marketplace’ach jak Allegro czy Amazon, jest sporym wyzwaniem. Sprzedaż zadbać o dobrą widoczność oferty (Amazon, Allegro i inne marketplace mają własne programy umożliwiające zakup reklam i innych form poprawiających widoczność oferty), atrakcyjne zdjęcia i wyczerpujące, zoptymalizowane pod kątem SEO opisy. Musisz skompletować dokumentację związaną z przetwarzaniem danych osobowych (o czym wielu sprzedawców nie wie), szukać najlepszych ofert na rynku i pamiętać o mnóstwie innych rzeczy, o które należy dbać w standardowym sklepie internetowym.

Minusem handlu na marketplace są oczywiście prowizje. Każda platforma pobiera nieraz kilka różnych opłat, np. za wystawienie produktu i często dodatkowo prowizję od sprzedaży. W wielu kategoriach produktowych te opłaty „zjadają” nawet 15% Twojego zarobku, co w skali kilkuset produktów miesięcznie staje się poważną kwotą.

Co zatem powinieneś zrobić? Budować własny sklep, czy sprzedawać na marketplace? Oczywiście wszystko zależy od indywidualnej sytuacji, ale jeśli dopiero zaczynasz – możesz rozważyć prowadzenie jednocześnie sklepu internetowego i działalności na marketplace’ie. Taka dywersyfikacja kanałów sprzedaży pozwoli Ci osiągnąć złoty środek między zarabianiem pieniędzy a rozwijaniem własnej marki.

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży - garść ciekawostek

SOURCE: unsplash

Dlaczego warto zacząć rozwijać jednocześnie własny sklep i biznes na marketplace’ie? Na samym początku, gdy nie masz ugruntowanej pozycji na rynku, marketplace da Ci możliwość szybkiej sprzedaży pierwszych produktów. Jednak pamiętaj, że możliwości budowania własnej marki w takich miejscach są ograniczone.. Klient nie ma poczucia, że kupuje od Jana Kowalskiego, prowadzącego sklep internetowy o nazwie X. Ma poczucie, że kupuje „od Allegro”. Dlatego patrząc długoterminowo, warto rozwijać także model DTC (direct to consumer), czyli po prostu własny sklep internetowy.

Pozwoli Ci to budować własną markę (bowiem klient widzi, że kupuje „od Ciebie”, a nie „od Allegro”) gromadzić bazę zadowolonych klientów i rozwijać biznes (może nawet za granicą). A co później? Czy marketplace przypomina rusztowanie, które przestaje być potrzebne, gdy budynek (Twój sklep online) jest gotowy? Niekoniecznie.

W końcu nie można zapominać, że dla wielu osób to po prostu preferowany sposób zakupów w sieci. Jednak przy aktualnie bardzo szybko zmieniającym się rynku zdecydowanie warto mieć również „coś swojego”. Oczywiście wymaga to więcej pracy z marketingowego punktu widzenia, ale w dłuższej perspektywie zdecydowanie się opłaci i w pewien sposób “zabezpieczy” biznes.

Semcore są pierwszą i jedną z najlepszych agencji SXO w Polsce. Ich strategie marketingowe to unikalne połączenie SEO i UX.

Rozumieją potrzeby Twojego biznesu. Sprawią, że będziesz sprzedawał więcej w Internecie.

Więcej na temat działalności Semcore znajdziecie na ich stronie internetowej: www.semcore.pl i skontaktujecie się pod adresem: kontakt@semcore.pl