Amazon proponuje swoim sprzedawcom dwa modele współpracy: Amazon Seller i Amazon Vendor. Wybierając model Seller, jesteśmy sprzedawcą, który korzysta z pośrednictwa Amazon. Z kolei w modelu Vendor podejmujesz z Amazon współpracę biznesową na zasadzie B2B. Przyjrzyjmy się bliżej obu opcjom i porównajmy ich wady, zalety, a także zastanówmy się który warto wybrać.

amazon-vendor-central-express
SOURCE: https://sellernexus.com/vendor-seller-account-amazon

Rodzaje sprzedaży na Amazon

Na Amazon można sprzedawać w dwóch modelach:

  1. Amazon Seller Central – to model w którego skład wchodzi Amazon FBA i FBM. Innymi słowy, sprzedawca sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem Amazon, ale nie jest przez niego w tym wyręczany, jak ma to miejsce w Amazon Vendor.
  1. Amazon Vendor Central – jest to model, w którym sprzedawca dostarcza Amazon hurtową ilość towaru, a całą sprzedażą zajmuje się właśnie Amazon.

Czym jest Amazon Vendor Central?

Jest to model sprzedaży, który jest używany zarówno przez producentów, jak i dystrybutorów. Jeśli sprzedajesz za pomocą Vendor, jesteś określany jako dostawca centralny lub sprzedawca z pierwszej ręki. W praktyce oznacza to, że sprzedajesz hurtowo swoje produkty Amazon, a firma przejmuje kwestie ustalenia ceny, wysyłki, obsługi klienta i zwrotów. Rejestracja w Vendor odbywa się tylko na zaproszenie, więc nie ma możliwości zgłoszenia się do programu.

Kluczowe różnice pomiędzy Vendor Central a Seller Central

Amazon Vendor Central

  • Można dołączyć tylko na zaproszenie Amazon;
  • Produkty są sprzedawane Amazon, nie klientom;
  • Opcje dostawy są  z góry ustalone;
  • Amazon kontroluje ceny detaliczne;
  • Możesz wybierać spośród większej ilości opcji reklamy;
  • Tradycyjny proces sprzedaży;

Amazon Seller Central

  • Każdy sprzedawca może dołączyć;
  • Produkty są sprzedawane bezpośrednio do klientów;
  • Możesz sam wybierać opcje dostawy;
  • Wypłata środków jest możliwa co 14 dni;
  • Kontrolujesz ceny detaliczne;
  • Masz do wyboru ograniczone opcje reklamowe;
  • Proces sprzedaży jest kompleksowy;

Zalety i wady Amazon Vendor

Zalety

  • Możliwość hurtowych zamówień i dopasowywania ich do obecnego popytu na dane produkty.
  • Brak konieczności rejestracji VAT w innych krajach.
  • Zyskujesz dostępność produktów w PRIME.
  • Nie musisz martwić się o obsługę klienta i zwroty – przejmuje to Amazon.
  • Zyskujesz zaufanie klientów, ponieważ są bardziej chętni do zakupów produktów, których sprzedawcą jest bezpośrednio Amazon.
  • Zyskujesz rozszerzone możliwości reklamowe i dostęp do Amazon Marketing Services (AMS).
  • Mniejsza odpowiedzialność – musisz jedynie dostarczać produkty na magazyn, a Amazon zrobi wszystko, żeby produkty się dobrze sprzedawały.
  • Masz mniejszą szansę na zablokowanie konta z uwagi na to, że Amazon przejmuje większość funkcji, takich jak wysyłka, zwroty i obsługa klienta.
  • Zyskujesz dostęp do specjalnych programów Amazon takich jak Vine czy Subscribe & Save.

Wady

  • Z uwagi na pandemię wielu sprzedawców w tym modelu zmaga się z brakiem zamówień. Wynika to z tego, że Amazon priorytetyzuje zamówienia na produkty z danych kategorii, szczególnie takich, na które jest duży popyt. Inne zamówienia mogą być ograniczone lub wstrzymane.
  • Masz mniejszą kontrolę nad wyceną produktów – Amazon może ustalić zbyt niską lub zbyt wysoką cenę.
  • Istnieje ryzyko wyprzedania produktów i czasowego zniknięcia z listingu, co generuje straty. Niestety nie zawsze Amazon zamawia wystarczająco dużo towaru.
  • Amazon ma aż 90 dni na wypłatę pieniędzy.
  • Nie można wstąpić do programu bez zaproszenia ze strony Amazon.
  • Dostarczenie towaru jest nieco bardziej skomplikowane i wymaga dokładnego przestrzegania wytycznych Amazon.
Amazon Seller Amazon Vendor
SOURCE: https://www.data4amazon.com/blog/vendor-central-vs-seller-central/?utm_source=pinterest&utm_medium=blog&utm_campaign=D4A#more-975

Kompromis, czyli model hybrydowy

Istnieje rozwiazanie, które pozwala na równoległe korzystanie z dwóch kont, zarówno konta Seller, jak i Vendor. Jest to tak zwany model hybrydowy, który pozwala na zachowanie szeregu korzyści:

  1. Możesz uruchomić zamówienia na całkiem nowe produkty

Często usługa Vendor wiąże się z tym, że amazon składa zamówienia tylko na najbardziej popularną część Twojego asortymentu, mając pewność, że zostanie on sprzedany. Amazon może zatem nie zamawiać produktów, które są po prostu nowe, niedawno wprowadzone (nie mają historii sprzedaży) lub nie były od jakiegoś czasu zamawiane. Tworzy się błędne koło, bo jeśli Amazon nie zamawia produktów, klienci nie mogą ich kupić, nawet gdyby chcieli. Można to rozwiązać używając drugiego konta Seller, gdzie można wystawić brakujące produkty. Algorytm rozpozna wtedy, że jest na nie popyt i zacznie składać zamówienia.

  1. Masz kontrolę nad dostępnością produktów klientów na listingach

Jeśli Amazon wstrzyma zamówienia na Twoje produkty, prawdopodobnie zostaną one wyprzedane, po czym znikną z wyszukiwania, co osłabi Twoją pozycję na portalu. Jest to problem, który pojawia się czasami ona koncie Vendor. Można rozwiązać go korzystając z równoległego konta Seller, na którym wystarczy dodać wybrany produkt, gdzie będzie on cały czas dostępny, a klient będzie mógł go kupić.

Używając konta Seller można się również zabezpieczyć na wypadek nagłego wyprzedania towaru. W takiej sytuacji nie trzeba czekać na dostawę produktów do magazynu (co może potrwać nawet 2 tygodnie), tylko wystarczy do tego czasu realizować zamówienia z drugiego konta.

  1. Masz większą kontrolę nad cenami

Niestety w modelu Vendor ustalenie ceny należy do Amazon i jako sprzedawca nie masz nad tym kontroli. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy cena jest zbyt wysoka lub zbyt niska. Wynika to często z tego, że dany produkt jest nowy i Amazon nie ma jak porównać ceny. W takim wypadku możemy wystawić produkt na koncie Seller i umożliwić algorytmowi zrównanie cen.

Równoległe korzystanie z dwóch kont: Seller i Vendor, czyli model hybrydowy, rozwiązuje wiele problemów i zapewnia szereg korzyści. Przed podjęciem decyzji o wyborze jednego, warto zastanowić się, które elementy będą najbardziej kluczowe dla Twojej firmy. Zawsze warto też skorzystać z modelu hybrydowego, który pozwoli na bardziej optymalne wykorzystanie zalet obydwu rozwiązań.