Jako sprzedawca z pewnością nieustannie pracujesz nad rozwojem swojej marki, by była szeroko rozpoznawalna. Wkładasz dużo czasu i energii w jej tworzenie, dlatego zależy Ci na tym, by była odpowiednio chroniona. Amazon wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców i oferuje program Amazon Brand Registry, który skutecznie chroni przed działaniem nieuczciwej konkurencji, ale również pomaga w uzyskaniu wyższej konwersji. W tym artykule omówimy kroki jakie należy podjąć, aby rejestracja marki na Amazon przyniosła Ci korzyści.

amazon brand registry
SOURCE: https://wearepragmatic.com/amazon-brand-registry/

Co musisz wiedzieć o Amazon Brand Registry?

Program ten jest dedykowany sprzedawcom pragnącym skuteczniej chronić swoje znaki towarowe. Jednakże nie wszyscy zdają sobie sprawę, że korzyści płynące z uczestnictwa w tym programie sięgają znacznie dalej, umożliwiając wyróżnienie się na tle konkurencji oraz znaczne zwiększenie współczynnika konwersji. Zanim jednak przejdziemy do szczegółów, warto zastanowić się, czym dokładnie są znaki towarowe.

Znaki towarowe to wszelkie oznaczenia, które pozwalają na identyfikację i wyróżnienie Twojego towaru lub usługi na rynku. Może to być charakterystyczna zieleń na stacjach BP czy unikalny fiolet na opakowaniach czekolady Milka. Najczęściej są to logo, nazwy, kształty, a czasem nawet określone kolory czy zapachy. Apple zdołało nawet zarejestrować charakterystyczny wygląd swoich sklepów! Ważne jest również odróżnienie znaku towarowego od prostego opisu usług, jak np. "piekarnia" czy "sklep z zabawkami", które nie są znakami towarowymi, a jedynie opisem działalności. Natomiast odpowiednio nazwany sklep wraz z logo już można uznać za znak towarowy.

Rejestracja znaku towarowego zapewnia prawne zabezpieczenie i ekskluzywność danego oznaczenia na określonym terytorium. Dzięki temu możesz chronić swoją markę przed nieuprawnionym użyciem przez inne podmioty, co ma kluczowe znaczenie dla budowania rozpoznawalności i lojalności klientów. To także strategia biznesowa, która może znacząco przyczynić się do sukcesu Twojego przedsiębiorstwa na rynku.

Jak dołączyć do programu?

Program został stworzony z myślą o właścicielach marek produktowych, co znaczy, że możesz do niego przystąpić tylko wtedy, kiedy zarejestrujesz swój znak towarowy. Marki, które nie są formalnie chronione, nie mogą przystąpić do Brand Registry. Co ważne, zakwalifikowane zostaną tylko te marki, które zostały zgłoszone do European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Nie wystarczy rejestracja w Urzędzie Patentowym RP. Jeśli Twoja marka została już zgłoszona do EUIPO, należy zastrzec ją w Amazon, przedstawiając numer rejestracji marki widoczny z poziomu panelu Amazon Seller Central.

Warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który doradzi jak przejść przez cały proces minimalizując ryzyko odmowy. Rzecznik zbada zdolność rejestrową Twojego znaku i podpowie jakie następne kroki podjąć.

Jakie kryteria musi spełniać znak, żeby skorzystać z Brand Registry?

  1. Kryterium statusu zgłoszenia – konieczne jest podanie numeru rejestracji, który znajduje się na świadectwie.
  2. Kryterium terytorium ochrony – Twój znak musi być zastrzeżony jako unijny znak towarowy EUIPO.
  3. Kryterium formy znaku program akceptuje znaki w formie słownej i słowno – graficznej.

Rejestracja marki na Amazon - 8 ważnych korzyści

Obecnie właściciele zarejestrowanych znaków mają szczególne przywileje, a także narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją. Korzyści jest bardzo dużo, ale do najważniejszych z nich można zaliczyć:

  1. Ochronę marki – w razie wykrycia nieuczciwej konkurencji, możesz szybko i sprawnie zgłosić wszystkie naruszania, a także filtrować je po nazwie produktu, adresie URL, numerze produktu, a nawet zdjęciach.

  2. Zyskujesz dostęp do specjalnego zespołu Amazon, który pomoże Ci walczyć z wszystkimi wykrytymi naruszeniami, a czas oczekiwania na rozpatrzenie skargi to zaledwie kilka godzin.

  3. Możesz przejąć BuyBox, czyli miejsce, w którym 90% klientów zaczyna zakupy. Jeśli kilku sprzedawców oferuje ten sam produkt, konkurują wtedy ze sobą o BuyBox. O tym kto wygrywa BuyBox decyduje algorytm na podstawie różnicy cen, szybkości dostawy, jakości rozwiązywania A-Z lub opiniach o sprzedawcy, jednakże Brand Registry pomaga wpłynąć na wyniki algorytmu tym samym wygrywając dla Ciebie BuyBox.

  4. Możesz ustawić własny URL dla swojej marki.

  5. Amazon będzie zachęcał kupujących do wystawiania opinii na Twojej stronie.

  6. Zyskasz dostęp do nagłówkowych reklam, które znajdują się nad kategoriami produktów, co oznacza, że zwiększasz szanse na to, że klient dostrzeże właśnie Twój produkt jako pierwszy.

  7. Zyskujesz dostęp do Brand Store, czyli możliwości stworzenia własnego sklepu na Amazon. Przejmujesz także kontrolę nad stronami Twoich produktów, ponieważ decydujesz o tytule oferty, opisie i zdjęciach produktu. Nawet jeśli ktoś kupi produkt z Twoim znakiem towarowym i będzie mógł go dalej odsprzedawać, nie będzie w stanie stworzyć własnej oferty. Amazon pozwoli jedynie na podpięcie się pod listing, na który to Ty masz wpływ.

  8. Możesz podnieść atrakcyjność swoich ofert przez dostęp do nowego narzędzia, Enhanced Brand Content, gdzie możesz dodawać i zmieniać grafiki oraz widea reklamowe A+.

Jak zastrzec markę w 5 krokach?

  1. Zaloguj się do swojego konta w Amazon Seller Central, a następnie przejdź do podstrony Brand Registry.

  2. Wypełnij dane swojego znaku towarowego.

  3. Prześlij zdjęcia swojego produktu.

  4. Uzupełnij informację o zasięgu Twojej działalności: wskaż w jakich krajach produkujesz i do których dystrybuujesz swoje towary, a także jakie produkty są opatrzone Twoim znakiem towarowym.

  5. Zweryfikuj zgłoszenie przez kod, który Amazon wyśle na Twoje konto po mniej więcej 2 – 10 dniach.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Koszty związane z rejestracją znaku towarowego składają się z dwóch głównych elementów: opłat za zgłoszenie i rejestrację oraz opcjonalnych kosztów związanych z pomocą rzecznika patentowego. Koszty rejestracji znaku towarowego obowiązujące na terenie całej Unii Europejskiej są następujące:


  • 850 EUR – zgłoszenie i rejestracja w jednej klasie,
  • 50 EUR – opłata za drugą klasę,
  • 150 EUR – opłata za trzecią i każdą kolejną klasę.

System klas towarowych jest używany do klasyfikacji różnych towarów i usług, gdzie każda klasa oznacza specyficzny rodzaj towaru lub usługi. Koszty mogą się różnić w zależności od terytorium, na jakim chcesz chronić swój znak towarowy. Decydujące są również inne czynniki, takie jak liczba klas towarowych, które chcesz wskazać, oraz to, czy zgłaszasz do ochrony tylko nazwę, czy też całe logo.

Ochrona znaku towarowego może dotyczyć tylko Polski, całej Unii Europejskiej, lub być rozszerzona na poziom globalny, co wpływa na wysokość opłat rejestracyjnych. Warto zwrócić uwagę na te różne aspekty podczas planowania rejestracji znaku towarowego, aby zapewnić sobie odpowiednią ochronę intelektualną i zminimalizować ryzyko naruszenia praw.

Jak długo trwa rejestracja marki Amazon?

W przyspieszonej wersji nie powinna zająć dłużej, niż 4 miesiące, ale należy nastawić się na to, że będzie to minimum 6 miesięcy. W przypadku gdy ktoś złoży sprzeciw do Twojego zgłoszenia, cały proces może wydłużyć się do 1,5 roku. Pamiętaj, że sprzeciw może zgłosić właściciel podobnego znaku z 28 krajów UE jeśli chcesz rejestrować swój znak poza granicami Polski.