Sprzedaż internetowa jest przyszłością handlu. Już w 2016 roku w USA wygenerowano ponad 174 miliardy dolarów zysku ze sprzedaży internetowej, a w 2020 roku jest to aż 709,7 miliarda, co daje wzrost na poziomie 18% w porównaniu do roku poprzedniego. W Europie rynek e – commerce również rozwija się w zawrotnym tempie, co oznacza, że jeśli chcesz znacząco zwiększyć swoje zyski i rozpoznawalność swojego biznesu, wkroczenie w sprzedaż online jest najlepszą możliwą drogą do osiągnięcia tych celów. Problem ze sprzedażą internetową polega jednak na tym, że trzeba wybrać jeden lub kilka kanałów, na której będzie się ona odbywać. Dzięki temu krótkiemu przewodnikowi dowiesz się, jakie są najpopularniejsze i najlepsze anglojęzyczne platformy, na których możesz zacząć sprzedaż, oraz wymienimy kilka ważnych punktów, na które trzeba zwrócić uwagę podczas wyboru.

marketplaces
SOURCE: https://novynot.com/?p=4138

Czym jest marketplace?

Marketplace oznacza rynek sprzedaży online. Możemy wyróżnić platformy produktowe takie jak Amazon, Allegro czy eBay, ale także platformy usługowe, czyli szeroko znany Uber, Airbnb czy Booking.com.

Jak działa marketplace?
Marketplace odpowiada za przedstawienie klientowi oferty sklepów w których może nabyć interesujący go przedmiot, a następnie przekierowuje go na stronę konkretnego sprzedawcy, dzięki czemu zakupy przebiegają szybko i sprawnie. Dodatkowym udogodnieniem są z pewnością opinie na temat sklepu wystawione przed poprzednich klientów, a także szacowany czas dostawy i możliwość śledzenia swojej przesyłki.

SOURCE: Pixabay

Co wpływa na wybór odpowiedniej platformy?

  1. Prowizja

Platformy sprzedażowe liczą na zysk od każdej sprzedaży. Postrzegają się jako pośredników między klientami a dostawcami. Wybierając konkretny portal, koniecznie zapoznaj się z ich polityką dotyczącą prowizji i sprawdź, czy będzie ona korzystna dla Twojego biznesu.

  1. Model sprzedaży

Nie wszystkie platformy działają na zasadzie stałych cen. Niektóre, takie jak eBay, mają też możliwość wystawienia aukcji na dany produkt, co oznacza, że wygrywa ta oferta, która będzie najwyżej pozycjonowana.

  1. Grupa docelowa

Wybór grupy docelowej jest szczególnie istotny, patrząc na to, że niektóre rynki mają bardzo ściśle określoną grupę odbiorców lub rodzaj asortymentu. Na przykład portal Pakamera zrzesza artystów i rzemieślników. Jeśli nie zajmujesz się sprzedażą sztuki, ten portal nie przyniesie Ci dużego zysku.

  1. Konkurencja

Konkurencja jest szczególnie ważna na samym początku przygody z e – handlem, ponieważ wielu innych sprzedawców może oferować podobne produkty do Twoich, dzięki czemu możesz mieć problem z przebiciem ich oferty. Warto zatem najpierw wyodrębnić swoją bazę klientów oraz zbudować w jakimś stopniu rozpoznawalną markę.

Top 7 zagranicznych marketplace'ów

  1. Amazon

Amazon jest internetowym gigantem, który zaczynał w 1994 roku jako księgarnia internetowa. Obecnie jest największą firmą logistyczną z szeroką gamą własnych produktów, rozpościerającą skrzydła na cały świat. Amazon może pochwalić się kilkoma milionami sprzedawców na całym świecie. Prowizja Amazon wynosi od 7 – 15%.

Jedną z największych zalet tego portalu jest z pewnością możliwość dotarcia do ogromnej ilości potencjalnych kupujących. Minusem jest jednak to, że jeśli zamierzasz sprzedawać więcej niż 40 produktów miesięcznie, Amazon będzie pobierał prowizję w wysokości 30 funtów. Jeśli zaś chcesz wysyłać swoje produkty za pośrednictwem centrum logistycznego Amazon, cena może jeszcze nieco wzrosnąć.

  1. eBay

Jest to platforma założona w 1995 roku, na której można zakupić zarówno nowe, jak i używane rzeczy. Może pochwalić się 171 milionami sprzedawców na całym świecie i 2 miliardami transakcji dziennie. Jest to serwis szczególnie popularny wśród kolekcjonerów i łowców okazji ze względu na ogromne zasięgi, mnogość interfejsów i stosunkowo niskie prowizje (4,5 % do 10,5 %).

  1. Alibaba

Alibaba, czyli chińska grupa sprzedażowa, jest reprezentowana na kilku platformach handlowych takich jak Taobao i AliExpress. Alibaba posiada 8,5 miliona aktywnych sprzedawców na całym świecie, a liczba dziennych odwiedzin portalu przekracza 18,24 miliarda. Portal ma szeroki zasięg i dostęp do ogromnej ilości klientów, zróżnicowany asortyment, brak prowizji i własne oprogramowanie ułatwiające sprzedaż. Jest to zdecydowanie plus tego portalu – niezależnie od tego, jakie produkty sprzedajesz, na pewno znajdziesz swoją grupę odbiorców. W darmowej wersji konta można umieścić maksymalnie 50 produktów, natomiast po zakupieniu Członkostwa Złotego Dostawcy (1000 – 4500 funtów rocznie) można umieścić  nieograniczoną ilość ofert.

  1. Rakuten

Numer 1 na rynku japońskim, zrzesza 95,2 miliona aktywnych sprzedawców. Prowizja waha się pomiędzy 2 – 11%. Na tym portalu można znaleźć wszystko w dziesiątkach kategorii, a klienci są związani z platformą poprzez specjalny program bonusowy, Super Points, który polega na tym, że za każdy wydany funt klienci otrzymują tak zwany „super funt”, który jest zapisywany na ich koncie. Za większą ilość „super funtów” można otrzymać zniżki lub możliwość kupienia specjalnie wyselekcjonowanych przedmiotów.

  1. Etsy

Platforma dla artystów i twórców rękodzieła. Mimo tego, że Etsy nie oferuje takiego samego asortymentu jak Amazon czy eBay, przyciąga konkurencyjną liczbę kupujących. Prowizja na portalu wynosi 3,5%. Ogromnym plusem Etsy jest bardzo przejrzysty system opłat. Wystawienie ofert na platformie kosztuje zaledwie 13 pensów, a wszystkie oferty pozostają aktywne przez cztery miesiące. Dodatkowo Etsy oferuje rozległe usługi wsparcia dla swoich sprzedawców, zaczynając od comiesięcznego biuletynu Etsy Success z poradami na temat usprawnienia sprzedaży, poprzez dostęp do narzędzi zarządzania. Do plusów można na pewno zaliczyć niskie i przejrzyste opłaty i łatwe zarządzenia swoim sklepem.

  1. Bonanza

Bonanza jest zarówno rynkiem, jak i sklepem internetowym, który szczyci się swoim podejściem i dbaniem o sprzedawców. Portal może pochwalić się około 15 milionami dostępnych produktów, a liczba aktywnych sprzedawców wynosi około 50 000 w samym USA. Wszyscy sprzedający na tym portalu mogą tworzyć kampanie marketingowe i programy lojalnościowe dla swoich klientów w celu promowania swojego biznesu.

Opłaty podstawowe są bardzo niskie, portal nie pobiera też żadnych opłat za wystawienie lub reklamowanie przedmiotów, natomiast istnieje 3,5% prowizja pobierana dopiero od momentu dokonania sprzedaży.

  1. Shopify

Shopify, szczególnie popularny w Niemczech, posiada uproszczony proces wystawiania ofert i pozwala na jednoczesne wystawienie produktów na wielu platformach, takich jak Amazon, eBay lub Pinterest za pomocą jednego, intuicyjnego interfejsu. Shopify oferuje zarządzanie produktami, usługę wysyłkową, dostarczanie produktów do klientów i współpracę z centrami realizacji zamówień, a ceny opierają się na jednym z dwóch planów opłat: basic i advanced, które oferują różną ilość osób zarządzających kontem lub liczbę dostępnych magazynów. Plany obejmują również wszystko od zarządzania sklepem, aż po przetwarzanie płatności.