PROFIT

5.11.2020

Jak przygotować swój sklep do Black Friday

Michał Toczyński
Michał Toczyński
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Black Friday, czyli coroczne zakupowe szaleństwo przypada na ostatni piątek listopada, który w 2020 roku wypada 27 dnia miesiąca. Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o tym wydarzeniu, jednak niezaprzeczalnie staje się ono coraz bardziej popularne i nie zapowiada się na to, by miało się to zmienić. Polacy nie popadają jeszcze w taki szał zakupowy, jaki możemy zaobserwować u Amerykanów, ale z całą pewnością można stwierdzić, że sprzedaż w ostatni piątek listopada wzrasta kilkunastokrotnie. 

Black Friday jest idealną okazją do rozpoczęcia grudniowego sezonu zakupowego i stanowi świetną motywację dla wszystkich kupujących, którzy chcą bezstresowo i z wyprzedzeniem zaopatrzyć się w ciekawe prezenty, unikając świątecznej gorączki. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że część zakupów robią w Black Friday, a drugą, a nawet trzecią część – przed Świętami.

Promocje i specjalne oferty kuszą i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta. Co więcej, psychologowie wiedzą dokładnie co zrobić, żeby zachęcić do pozostawienia w sklepie (stacjonarnym, czy internetowym) jak największej kwoty. Dzisiaj spojrzymy jednak na drugą stronę medalu, czyli na sprzedawców. Podpowiem wam co możecie zrobić, żeby odpowiednio przygotować swój sklep do zakupowej gorączki i przyciągnąć klientów.

Zacznij jak najszybciej

Warto zacząć przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem, tak, by reklamy trafiały do klientów przez dłuższy czas. Jeśli potencjalny kupujący będzie patrzeć na reklamę produktu z Twojego sklepu kilka razy dziennie przez dajmy na to, miesiąc, zapewniam, że będzie bardziej skłonny skierować się w Black Friday właśnie do Ciebie. Wynika to z psychologii, a konkretniej, z efektu czystej ekspozycji, który polega na tym, że im częściej jesteśmy wystawieni na dany bodziec, tym bardziej go lubimy i mu ufamy – w tym wypadku bodźcem będzie oczywiście reklama Twojego produktu. Innymi słowy, im bardziej będziesz widoczny, tym więcej klientów przyciągniesz.

Stwórz aurę tajemniczości

Zastanów się nad tym, które produkty chcesz przecenić i przygotuj odpowiednią ofertę z wyprzedzeniem. Możesz rozpocząć na przykład akcję marketingu szeptanego na stronach internetowych i mediach społecznościowych. Oprzyj akcję o informowanie o tym, jakie produkty można będzie znaleźć w Twoim sklepie i dlaczego warto zdecydować się na zakup u Ciebie.

Staraj się jednak nie zdradzać zbyt dużej ilości szczegółów, ponieważ zupełna otwartość i brak tajemniczości może sprawić, że klienci poczują się znudzeni. Lekka niepewność i zainteresowanie są bardzo ważnym elementem kampanii! 

Zadbaj o konfigurację koszyka

Porzucenie koszyka zdarza się stosunkowo często. Jest kilka opcji przypomnienia niezdecydowanym klientom o ich niedokończonych zakupach. Przetestuj swój koszyk i sprawdź, co może być potencjalnym problemem dla kupującego. Może Twoje strona jest nieczytelna? Może są problemy z zaznaczeniem opcji dostawy lub wpisaniem kodu rabatowego? Regularnie sprawdzaj koszyk i naprawiaj błędy. Warto ustawić maila z przypomnieniem dla osób, które porzuciły koszyk. Zdziwilibyście się jak wielu z nich wraca do zakupów do mailowym przypomnieniu o zostawieniu produktu. Bardzo dobrze sprawdzają się też przypomnienie na górze strony mówiące o tym, że dodanie produktu do koszyka nie oznacza jego rezerwacji. Niby jest to sprawa oczywista, ale działa na nasz mózg ponaglająco i sprawia, że czujemy potrzebę wyprzedzenia ewentualnej konkurencji.

Dobrym sposobem jest też dodanie na stronie pixela Facebooka, który będzie monitorował osoby, które dodały przedmioty do koszyka, a następnie go porzuciły.

Dodaj listę życzeń

Lista życzeń jest bardzo sprytną funkcją, która pozwala na zapisywanie produktów, którymi jesteś zainteresowany, ale albo nie jesteś pewny, czy chcesz je kupić, albo po prostu odkładasz je na później. Listę życzeń znajdziemy na Amazon, eBay, Allegro i wielu innych. Nie bez powodu. Jeśli będziesz wiedzieć, co jest na liście życzeń, będziesz w stanie przypominać potencjalnemu klientowi o interesującej go ofercie.

Zadbaj o kampanie reklamowe

Kampania AdWords i wszystkie kampanie marketingowe w mediach społecznościowych są kluczowe do zareklamowania Twojej oferty. Zastanów się nad kampanią nakierowaną nie tylko na potencjalnych, nowych klientów, ale również na tych, którzy odwiedzili Twoją stronę w poprzedni Black Friday. Poszukiwanie nowych klientów jest bardzo ważne, ale prawda jest taka, że kluczem jest generowanie przychodów z wykorzystaniem bazy stałych klientów, którzy znają, cenią i ufają Twojej firmie.

Zadbaj o sprawne serwery

Klient znalazł drogę do Twojego sklepu, dodał produkt do koszyka, chce sfinalizować zamówienie i.. serwer padł. Trudno, myśli sobie kupujący. Nie ten, to inny. I tym szybkim sposobem tracisz setki klientów, jeśli awaria potrwa nieco dłużej. Oczywiście, że znajdą się osoby, które ze względu na zaufanie i ciekawą ofertę zaczekają na naprawę serwerów, ale nie możesz liczyć na wyrozumiałość wszystkich klientów. Zawsze trzeba mieć rękę na pulsie i upewnić się, że nawet przy dużym obłożeniu cały proces zakupów będzie dla kupującego szybki i przede wszystkim przyjemny. Zadbaj też o konkurencyjne ceny dostawy. Badania pokazały, że aż dla 57 % klientów niskie koszty dostawy zachęcają do częstszego odwiedzania danego sklepu. Wysokie koszty z kolei zniechęcają aż 30 % badanych.

Załóż grupę na Facebooku

Warto rozważyć założenie grupy swojego sklepu na Facebooku. Może być to miejsce, w którym będziesz dzielić się z klientami najnowszymi ofertami i promocjami. Dodatkowo, jest to idealny sposób na ograniczenie ewentualnych negatywnych recenzji i rozwiązanie problemu w zarodku. Jeśli klienci będą mieć problem z produktem, dostawą, czy jakimkolwiek innym elementem, warto, by wylali swoje ewentualne żale na zamkniętej grupie, co pozwoli nie tylko ograniczyć straty, ale też pokazać, że świetnie i mądrze radzisz sobie z kryzysami (a zapewniam, że jakiś się w końcu zdarzy). Tworzenie swoich grup na Facebooku to strategia wielu firm, która sprawdza się naprawdę dobrze.

Zadbaj o stronę wizualną

Jemy i kupujemy oczami. Nie da się ukryć, że jesteśmy wzrokowcami i mając do wyboru dwie takie same oferty, wybierzemy taką, która będzie dla nas bardziej atrakcyjna wizualnie. Dlatego zadbaj o jasne, profesjonalnie wykonane zdjęcia produktów. Zadbaj o czytelny i wyczerpujący opis bez błędów ortograficznych. I w końcu zadbaj o wygląd strony. Jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, dobrym pomysłem może być zaangażowanie designera lub specjalisty od UX, który wie dokładnie, w jakim miejscu strony umieścić który przycisk, jaki powinien mieć kolor i wielkość, by przyciągnąć klienta. Takie szczegóły mają naprawdę ogromne znaczenie!

Black Friday zbliża się wielkimi krokami, dlatego jeśli jeszcze nie zacząłeś/aś kampanii i przygotowań, lepiej nie zwlekaj, ponieważ to ostatni moment, żeby nadrobić zaległości. Pamiętaj, że w ostatni piątek listopada Twoje zyski mogą poszybować w górę i przebić nawet świąteczną gorączkę. Wszystko zależy od Twojej organizacji i pomysłowości.

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 513 492 913

ADRES

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

USŁUGI

ZESPÓŁ

BLOG

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.