Black Friday, czyli coroczne zakupowe szaleństwo, przypada na ostatni piątek listopada. Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o tym wydarzeniu, jednak niezaprzeczalnie staje się ono coraz bardziej popularne i nie zapowiada się na to, by miało się to zmienić. Polacy nie popadają jeszcze w taki szał zakupowy, jaki możemy zaobserwować u Amerykanów, ale z całą pewnością można stwierdzić, że sprzedaż w ostatni piątek listopada wzrasta kilkunastokrotnie.

Black Friday jest idealną okazją do rozpoczęcia grudniowego sezonu zakupowego i stanowi świetną motywację dla wszystkich kupujących, którzy chcą bezstresowo i z wyprzedzeniem zaopatrzyć się w ciekawe prezenty. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że część zakupów robią w Black Friday, a drugą przed Świętami. Promocje i specjalne oferty kuszą i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta. Co więcej, psychologowie wiedzą dokładnie co zrobić, żeby zachęcić do pozostawienia w sklepie jak największej kwoty. Dzisiaj spojrzymy jednak na drugą stronę medalu, czyli na sprzedawców. Podpowiemy co można zrobić, żeby odpowiednio przygotować swój sklep do zakupowej gorączki i przyciągnąć klientów.

Zacznij jak najszybciej

Warto zacząć przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem tak, by reklamy trafiały do klientów przez dłuższy czas. Jeśli potencjalny kupujący będzie patrzeć na reklamę produktu z Twojego sklepu kilka razy dziennie przez przynajmniej miesiąc, będzie bardziej skłonny skierować się w Black Friday właśnie do Ciebie. Wynika to z psychologii, a konkretniej z efektu czystej ekspozycji, który polega na tym, że im częściej jesteśmy wystawieni na dany bodziec, tym bardziej go lubimy i mu ufamy – w tym wypadku bodźcem będzie oczywiście reklama Twojego produktu, dlatego im bardziej będziesz widoczny, tym więcej klientów przyciągniesz.

Stwórz aurę tajemniczości

Zastanów się nad tym, które produkty chcesz przecenić i przygotuj odpowiednią ofertę z wyprzedzeniem. Możesz rozpocząć na przykład akcję marketingu szeptanego, czyli reklamowania swoich produktów w sposób niewymagający, swobodny, głównie na social mediach. Oprzyj akcję o informowanie o tym, jakie produkty można będzie znaleźć w Twoim sklepie i dlaczego warto zdecydować się na zakup u Ciebie. Staraj się jednak nie zdradzać zbyt dużej ilości szczegółów, ponieważ zupełna otwartość może sprawić, że klienci poczują się znudzeni. Lekka niepewność i zainteresowanie są bardzo ważnym elementem kampanii.

Zadbaj o konfigurację koszyka

Porzucenie koszyka zdarza się stosunkowo często. Jest kilka opcji przypomnienia niezdecydowanym klientom o ich niedokończonych zakupach. Przetestuj swój koszyk i sprawdź, co może być potencjalnym problemem dla kupującego. Może Twoje strona jest nieczytelna? Może są problemy z zaznaczeniem opcji dostawy lub wpisaniem kodu rabatowego? Regularnie sprawdzaj koszyk i naprawiaj błędy. Warto ustawić maila z przypomnieniem dla osób, które porzuciły koszyk, ponieważ wielu klientów wraca do zakupów po mailowym przypomnieniu o zostawieniu produktu. Bardzo dobrze sprawdzają się też przypomnienia na górze strony mówiące o tym, że dodanie produktu do koszyka nie oznacza jego rezerwacji. Niby jest to sprawa oczywista, ale działa na nasz mózg ponaglająco i sprawia, że czujemy potrzebę wyprzedzenia ewentualnej konkurencji.

Jeśli chcesz wiedzieć kto porzucił koszyk, zalecamy zapoznać się z usługą Meta Pixel.

Dodaj listę życzeń

Lista życzeń jest bardzo sprytną funkcją, która pozwala na zapisywanie produktów, którymi jesteś zainteresowany albo nie jesteś pewny, czy chcesz je w tym momencie kupić. Listę życzeń znajdziemy na prawie wszystkich platformach i nie bez powodu: jeśli będziesz wiedzieć, co jest na liście życzeń, będziesz w stanie przypominać potencjalnemu klientowi o interesującej go ofercie.

Zadbaj o kampanie reklamowe

Kampania AdWords i wszystkie kampanie marketingowe w mediach społecznościowych są kluczowe do zareklamowania Twojej oferty. Zastanów się nad kampanią nakierowaną nie tylko na potencjalnych nowych klientów, ale również na tych, którzy odwiedzili Twoją stronę w poprzedni Black Friday. Poszukiwanie nowych klientów jest bardzo ważne, ale trzeba pamiętać, że kluczem jest generowanie przychodów z wykorzystaniem bazy stałych klientów, którzy znają, cenią i ufają Twojej firmie.

Zadbaj o sprawne serwery

Klient znalazł drogę do Twojego sklepu, dodał produkt do koszyka, chce sfinalizować zamówienie, ale serwery przestały działać. Tym szybkim sposobem traci się setki klientów, jeśli serwery nie są monitorowane, a awarie sprawnie naprawiane. Oczywiście znajdą się osoby, które ze względu na zaufanie do sprzedawcy lub ze względu na interesującą ofertę zaczekają na naprawę serwerów, ale nie można liczyć na wyrozumiałość ze strony wszystkich klientów. Zawsze trzeba mieć rękę na pulsie i upewnić się, że nawet przy dużym obłożeniu cały proces zakupów będzie dla kupującego szybki i przede wszystkim przyjemny. Warto też zadbać o konkurencyjne ceny dostawy, ponieważ badania pokazują, że aż dla 57 % klientów niskie koszty dostawy zachęcają do częstszego odwiedzania danego sklepu, a z kolei wysokie koszty zniechęcają aż 30 % badanych.

Załóż grupę na Facebooku

Warto rozważyć założenie strony na Facebooku dla swojego sklepu. Może być to miejsce, w którym będziesz dzielić się z klientami najnowszymi ofertami i promocjami, a dodatkowo jest to idealny sposób na ograniczenie ewentualnych negatywnych recenzji oraz sprawniejsze rozwiązywanie problemów. Jeśli klienci będą mieć problem z produktem, dostawą czy jakimkolwiek innym elementem, warto by wspomnieli o tym na zamkniętej grupie, co pozwoli nie tylko ograniczyć straty, ale też pokazać, że świetnie i mądrze radzisz sobie z kryzysami. Tworzenie swoich stron na Facebooku to strategia wielu firm, która sprawdza się naprawdę dobrze.

Zadbaj o stronę wizualną

Jemy i kupujemy oczami. Nie da się ukryć, że jesteśmy wzrokowcami i mając do wyboru dwie takie same oferty, wybierzemy taką, która będzie dla nas bardziej atrakcyjna wizualnie. Dlatego zadbaj o jasne, profesjonalnie wykonane zdjęcia produktów oraz czytelny i wyczerpujący opis oferty. Warto także szczególnie zadbać o wygląd strony. Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać, dobrym pomysłem może być zatrudnienie programisty specjalizującego się we front – endzie, który wie dokładnie, w jakim miejscu strony umieścić który przycisk, jaki powinien mieć kolor i wielkość, by przyciągnąć klienta. Takie szczegóły mają naprawdę ogromne znaczenie!

Black Friday zbliża się wielkimi krokami, dlatego jeśli jeszcze nie zacząłeś kampanii i przygotowań, lepiej nie zwlekaj, ponieważ to ostatni moment, żeby nadrobić zaległości. Pamiętaj, że w ostatni piątek listopada
Twoje zyski mogą poszybować w górę i przebić nawet świąteczną gorączkę,
a wszystko zależy od Twojej organizacji i pomysłowości.