Amazon jest wymagającą platformą niezależnie od tego czy jesteś początkującym, czy wieloletnim sprzedawcą. Blokada oferty lub konta może pojawić się w każdym momencie. Nasuwają się wtedy dziesiątki pytań: Dlaczego to się stało? Czy mogłem zrobić coś lepiej? I przede wszystkim: Co zrobić, żeby konto zostało szybko odblokowane? Choć sytuacja może wydawać się trudna, nie jest bez wyjścia. W tym artykule przedstawimy niektóre powody, przez które konto mogło zostać zablokowane i pokażemy jak napisać plan naprawczy, który pozwoli je odzyskać.

blokada na amazon
SOURCE: https://globalsellers.pro/zawieszenie-konta-account-suspension-czesc-1/

Jakie są przyczyny blokady konta?

  1. Regulamin
    Najczęściej winę można przypisać prozaicznemu brakowi znajomości regulaminu i zasad sprzedaży na Amazon. Każdemu z nas zdarzyło się przeklikać pośpiesznie regulamin i warunki prywatności, zaznaczając, że dokładnie się z nimi zapoznaliśmy. Jeśli zaznaczyłeś, że przeczytałeś dokładnie regulamin, Amazon zakłada, że znasz i wprowadzasz w życie jego wszystkie zasady. Gdy jednak tego nie robisz, oznacza to, że świadomie się do nich nie stosujesz.

  2. Opóźnienia w wysyłce (metryka Late Dispatch Date)
    Amazon może zablokować Twoje konto jeśli przekroczyłeś dopuszczalny próg 4% opóźnionych zamówień. Co to oznacza w praktyce?
    Załóżmy, że każdego dnia wysyłasz 100 przesyłek. Zgodnie z zasadą 4%, wystarczy żeby tylko 4 z nich zostały wysłane po czasie, aby Amazon zablokował Twoje konto. W przypadku 20 przesyłek dziennie wystarczy tylko jedna.

  3. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem konta
    Amazon przykłada ogromną wagę do bezpieczeństwa zarówno klientów, jak i sprzedawców, dlatego może zablokować Twoje konto, jeśli będzie podejrzewał, że Twoje konto mogło zostać zhakowane lub jeśli zauważy niepokojące sygnały mogące świadczyć o tym, że nie zabezpieczyłeś wystarczająco swojego konta lub łamiesz zasady zawarte w regulaminie.

  4. Niezadowolony klient
    Opinie klientów budują Twoją reputację na Amazon. Nieznajomość zasad dotyczących obsługi klienta i polityki zwrotów może sprawić, że będziesz otrzymywał wiele negatywnych komentarzy i recenzji, a także konfliktów A-Z.
    Jeśli na Twoim koncie pojawi się negatywna opinia, warto skontaktować się z klientem i zapytać o powód wystawienia negatywnej recenzji. W ten sposób możemy znaleźć adekwatne rozwiązanie problemu poprzez zaproponowanie zwrotu produktu lub podarowanie rabatu na następne zamówienie. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów. Jeśli nie zadbasz o odpowiedni Customer Experience, możesz spodziewać się blokady konta.

UWAGA!
Zabronione jest nakłanianie klientów do zmiany opinii na pozytywną lub proszenie o usunięcie opinii.

amazon blokada
SOURCE: https://grzywnowicz.pl/2020/04/17/dlaczego-amazon-blokuje-konta-sprzedawcow/

Jakie działania grożą blokadą?

  1. Kilkoro pracowników loguje się na konto główne z różnych adresów IP
    Każdy z pracowników powinien mieć własne konto użytkownika.

  2. Niski Seller Performance
    Czyli wskaźniki Account Health w stanie krytycznym.

  3. Logowanie się z niezabezpieczonych sieci, lokalizacji, komputerów.

  4. Brak dwustopniowej weryfikacji.

  5. Sprzedaż podróbek lub sprzedaż produktów markowych bez odpowiednich dokumentów potwierdzających ich oryginalność
    Amazon dba o zachowanie jak najwyższych standardów sprzedaży, dlatego nie może sobie pozwolić na sprzedaż produktów podrabianych. Jeśli sprzedajesz markowe produkty, musisz posiadać potwierdzenie ich oryginalności.

  6. Nieaktualne informacje na koncie sprzedawcy
    Konto powinno zawierać wszystkie aktualne informacje dotyczące działalności na Amazon.

  7. Nieaktualny VAT ID
    Amazon często blokuje konta, które nie posiadają aktualnych informacji dotyczących VAT ID w poszczególnych krajach, szczególnie przy sprzedaży za pomocą Amazon FBA PAN-EU.

  8. Sprzedaż zakazanych produktów
    Kolejnym powodem, dla którego konto mogło zostać zablokowane, jest wprowadzenie produktów zakazanych przez Amazon. Pełną listę produktów niedopuszczonych do sprzedaży można znaleźć na stronie sellercentral.amazon.com. Amazon zwraca jednak uwagę, że nawet powyższa lista nie jest kompletna, dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się z obsługą platformy lub prawnikiem.

  9. Duża ilość zwrotów i negatywnych opinii.

Z czym wiąże się blokada?

Wszystko zależy od tego czy Amazon zablokował jedną lub kilka z Twoich ofert, czy całe konto. Blokada jednej oferty nie niesie za sobą większych konsekwencji poza brakiem możliwości sprzedaży produktu do czasu jej odblokowania.

W przypadku blokady wszystkich ofert lub całego konta, Amazon blokuje także wszystkie środki na koncie, przez co sprzedawca nie może wypłacać swoich środków przez 90 dni lub dłużej ani nie będzie miał możliwości zalogowania się do panelu sprzedawcy. Należy pamiętać, że środki ze sprzedaży nie wpływają bezpośrednio na konto sprzedawcy, lecz na konto Amazon. Jeśli konto sprzedawcy nie zostanie odblokowane przed upływem określonego czasu, Amazon nie przeleje środków na konto sprzedawcy.

Jakie są rodzaje blokad na Amazonie?

Są trzy główne rodzaje blokad, które są zależne od tego, które zasady zostały naruszone:

-krótkotrwałe
-długotrwałe
-stałe (z warunkową możliwością odblokowania)

Jeśli odblokowanie konta będzie możliwe, sprzedawca zostanie poproszony o przygotowanie planu naprawczego, czyli Plan of Action (POA). Czas na dostarczenie planu naprawczego to 17 dni.

Niestety, wysłanie POA nie gwarantuje odwołania blokady konta.