PROFIT

30.04.2021

Blokada konta na Amazon - co musisz wiedzieć?

Krzysztof Semp
Krzysztof Semp
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Amazon jest wymagającą platformą. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy wieloletnim sprzedawcą, możesz pewnego dnia zalogować się i zobaczyć blokadę oferty lub całego konta. Nasuwają się wtedy dziesiątki pytań. Dlaczego to się stało? Czy mogłem zrobić coś lepiej? I najważniejsze: Co zrobić, żeby konto zostało szybko odblokowane? Spokojnie. Choć sytuacja może wydawać się trudna, nie jest bez wyjścia.
W tym artykule przeprowadzę Cię przez powody dla których Twoje konto mogło zostać zablokowane i pokażę Ci, jak napisać plan naprawczy, który pozwoli je odzyskać.

blokada na amazon
SOURCE: https://globalsellers.pro/zawieszenie-konta-account-suspension-czesc-1/

Jakie są przyczyny blokady konta?

Najczęściej winę można przypisać prozaicznemu brakowi znajomości regulaminu i zasad sprzedaży na Amazonie (tzw. Amazon Compliance). Każdemu z nas zdarzyło się przeklikać pośpiesznie regulamin i warunki prywatności, zaznaczając, że dokładnie się z nimi zapoznaliśmy. Na tym polega problem. Jeśli zaznaczyłeś, że przeczytałeś dokładnie regulamin, Amazon zakłada, że znasz i wprowadzasz w życie jego wszystkie zasady. Z kolei jeśli tego nie robisz, oznacza to, że świadomie się do nich nie stosujesz. Kolejnym częstym powodem blokady jest brak umiejętności monitorowania metryk na swoim koncie (tzw. Amazon Performance). To oczywiście nie wszystko, w poniższych punktach przybliżę Ci inne częste przyczyny blokady konta:

1. Opóźnienia w wysyłce (metryka Late Dispatch Date)

Amazon może zablokować Twoje konto, jeśli przekroczyłeś dopuszczalny próg 4% opóźnionych zamówień. Co to oznacza w praktyce? Załóżmy, że każdego dnia wysyłasz 100 przesyłek. Zgodnie z zasadą 4%, wystarczy żeby tylko 4 z nich zostały wysłane po czasie,

aby Amazon zablokował Twoje konto. W przypadku 20 przesyłek dziennie, wystarczy tylko jedna!

2. Niezadowolony klient

Opinie klientów budują Twoją reputację na Amazonie. Brak znajomości zasad dotyczących obsługi klienta i polityki zwrotów może sprawić, że będziesz
otrzymywał wiele negatywnych komentarzy i recenzji, może także zaowocować otwartymi konfliktami (tzw. „a-z claim”).

Jeśli na Twoim koncie pojawi się negatywna opinia, nie czekaj-reaguj! Skontaktuj się z klientem, zapytaj o powód wystawienia negatywnej recenzji, a następnie zaproponuj zwrot produktu, czy zniżkę na następne zamówienie. Wyjdź naprzeciw jego oczekiwaniom. Jeśli nie zadbasz o odpowiedni Customer Experience, niestety możesz spodziewać się blokady konta.

3. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem konta

Amazon przykłada ogromną wagę do bezpieczeństwa zarówno klientów, jak i sprzedawców. Dlatego może zablokować Twoje konto, jeśli będzie podejrzewał, że Twoje konto mogło zostać zhakowane, lub jeśli zauważy niepokojące sygnały mogące świadczyć o tym, że nie zabezpieczyłeś wystarczająco swojego konta, lub łamiesz zasady zawarte w regulaminie.

amazon blokada
SOURCE: https://grzywnowicz.pl/2020/04/17/dlaczego-amazon-blokuje-konta-sprzedawcow/

Kiedy grozi Ci blokada?

  1. Kiedy kilkoro z Twoich pracowników loguje się na konto główne z różnych adresów IP (każdy z pracowników powinien mieć własne konto użytkownika)
  2. Niski Seller Performance – czyli niski wskaźnik Order Defect Rate lub ODR, Pre-fulfillment cancellation rate lub Late shipment rate.
  3. Kiedy logujesz się z niezabezpieczonych sieci, lokalizacji, komputerów
  4. Gdy nie włączyłeś dwustopniowej weryfikacji
  5. Sprzedajesz produkty markowe bez odpowiednich dokumentów potwierdzających ich oryginalność, lub sprzedaż podróbek. Amazon dba o zachowanie jak najwyższych standardów sprzedaży, dlatego nie może sobie pozwolić na przymykanie oka na sprzedaż podróbek. Jeśli sprzedajesz markowe torebki, kosmetyki, ubrania etc., zadbaj o potwierdzenie, że są oryginalne.
  6. Nieaktualne informacje na koncie sprzedawcy. Upewnij się, że Twoje konto zawiera wszystkie aktualne informacje dotyczące Twojej działalności.
  7. Amazon często blokuje konto, jeśli nie zaktualizowałeś informacji dotyczących VAT ID w poszczególnych krajach (szczególnie, jeśli sprzedajesz przy pomocy Amazon FBA PAN-EU)
  8. Sprzedaż zakazanych produktów – Kolejnym powodem dla którego Twoje konto mogło zostać zablokowane, jest wprowadzenie do sprzedaży produktów zakazanych przez Amazona. Ich pełną listę znajdziesz na stronie: sellercentral.amazon.com. Amazon zwraca uwagę, że nawet powyższa lista nie jest kompletna. Dlatego jeśli masz wątpliwości, czy możesz wprowadzić swój produkt do sprzedaży, skontaktuj się z obsługą platformy, czy prawnikiem.
  9. Duża ilość negatywnych opinii i zwrotów

Z czym wiąże się blokada?

Wszystko zależy od tego, czy Amazon zablokował jedną lub kilka z Twoich ofert, czy może całe konto.Blokada jednej oferty, nie niesie za sobą większych konsekwencji – jedyną jest to, że nie możemy dalej (do czasu odblokowania) sprzedawać produktu.

Gorzej ma się sprawa w przypadku blokady wszystkich ofert lub całego konta. Oprócz zablokowania możliwości sprzedaży, Amazon blokuje też wszystkie Twoje środki.
Pamiętaj, że środki ze sprzedaży nie wpływają bezpośrednio na konto sprzedawcy, ale na konto Amazona, który to po upłynięciu określonego czasu przelewa je na konto sprzedawcy.

Więc jeśli konto sprzedawcy zostanie zablokowane, sprzedawca nie może wypłacić swoich środków (przez 90 dni lub dłużej!).

Tak jak wyżej wspomniałam, blokada może dotyczyć wybranych lub wszystkich ofert, albo całego konta-w ostatnim przypadku nie będziesz miał możliwości zalogowania się do panelu sellercentral (panelu sprzedawcy)

Jakie są rodzaje blokad na Amazonie?

Wszystko zależy od tego, jakie zasady Amazona naruszyłeś, ale generalnie możemy wyróżnić blokady:

-krótkotrwałe
-długotrwałe
-stałe (z możliwością odblokowania lub bez)

Jeśli odblokowanie konta będzie możliwe, sprzedawca zostanie poproszony o przygotowanie planu naprawczego. Masz 17 dni na dostarczenie szczegółowego planu działań (Plan of Action lub POA).

Niestety Samo wysłanie POA nie gwarantuje odwołanie blokady konta, choć Amazon zapewnia, że rozważa każdą konkretną apelację starannie i indywidualnie.

Kiedy odblokowanie może być niemożliwe? Kiedy naruszysz podstawowe zasady sprzedaży na Amazonie-czyli jeśli np. będziesz posiadał więcej niż jedno konto sprzedażowe. Wiąże się to nie tylko z brakiem możliwości odblokowania konta, ale też z zakazem dalszej sprzedaży na platformie.

Warto dodać, że posiadanie dwóch kont jest teoretycznie możliwe-po wcześniejszej zgodzie Amazona. Jeśli dajmy na to chciałbyś prowadzić sprzedaż dwóch rodzajów artykułów które nie powinny być sprzedawane z jednego konta (np. ubrania dla dzieci i akcesoria erotyczne dla dorosłych) możesz poprosić o możliwość założenia osobnych kont.

Twoje konto zostało zablokowane? Pomożemy! 

W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount. Codziennie przygotowujemy plany odblokowania kont na Amazon. Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic! 😎

Nie czekaj, już teraz zapisz się na konsultacje i przekonaj się, jak łatwa i przyjemna może być sprzedaż online!🏅
Faceboook
Mail: hello@profitcrew.pl
Telefon: +48 537 013 732
Linkedin
Instagram: Instagram.com
YT: YouTube

30/04/2021

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.