PROFIT

01.04.2021

Amazon Brand Registry-jak chronić markę na Amazon?

Krzysztof Semp
Krzysztof Semp
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Jeśli jesteś sprzedawcą i pracujesz nad rozwojem swojej marki, naturalnym jest, że chcesz, by była szeroko rozpoznawalna. Wkładasz dużo czasu i energii w jej tworzenie, dlatego zależy Ci na tym, by była odpowiednio chroniona. Amazon wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców i oferuje program Amazon Brand Registry, który skutecznie chroni przed działaniem nieuczciwej konkurencji, ale również pomaga w uzyskaniu wyższej konwersji.

amazon brand registry
SOURCE: https://wearepragmatic.com/amazon-brand-registry/

Co musisz wiedzieć o Amazon Brand Registry?

Jest to program skierowany do sprzedawców, którzy chcą lepiej chronić swój znak towarowy. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że korzyści wynikające z uczestnictwa w programie sięgają o wiele dalej, pozwalając na wyróżnienie się spośród konkurencji i znaczne zwiększenie konwersji.

Czym są znaki towarowe?

W skrócie, znaki towarowe to wszystkie oznaczenia, które pozwalają wyróżnić Twój towar lub usługę na rynku. Najczęściej znaki towarowe to logo, nazwy, kształty, czasami dane kolory, a nawet zapachy! Wystarczy pomyśleć o charakterystycznej zieleni pojawiającej się na stacjach BP lub unikalnym fiolecie na opakowaniach czekolady Milka. Firmie Apple udało się nawet zastrzec charakterystyczny wygląd ich sklepów! 

Jednak dla Amazon mają znaczenie tylko te znaki, które służą do oznaczania produktów i są zarejestrowane w odpowiednim urzędzie. Innymi słowy, jeśli działaś pod daną marką, ale nie jest ona prawnie chroniona, nie będziesz w stanie skorzystać z Programu Amazon. 

Należy jednak odróżnić znak towarowy od opisu świadczonych usług. Przykładowo „piekarnia” albo „sklep z zabawkami” nie są znakami towarowymi, a zwykłą informacją. Jeśli jednak wymyślisz dla swojego sklepu odpowiednią nazwę i stworzysz logo, możesz zacząć myśleć o rejestracji marki. 

Jak dołączyć do programu?

Program został stworzony z myślą o właścicielach marek produktowych (znaków towarowych), co znaczy, że możesz do niego przystąpić tylko wtedy, kiedy zarejestrujesz swój znak towarowy. Marki, które nie są formalnie chronione, nie mogą przystąpić do Brand Registry.

Co ważne, zakwalifikowane zostaną tylko te marki, które zostały zgłoszone do European Union Intellectual Property Office (EUIPO), nie wystarczy rejestracja w Urzędzie Patentowym RP.

Jeśli Twoja marka została już zgłoszona do EUIPO, należy zastrzec ją w Amazon, przedstawiając numer rejestracji marki. Opcja będzie widoczna z poziomu panelu Amazon Seller Central. 

Warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który doradzi jak przejść przez cały (dość kosztowny proces), minimalizując ryzyko odmowy. Rzecznik zbada zdolność rejestrową Twojego znaku i podpowie jakie następne kroki podjąć.

Jakie kryteria musi spełniać znak, żeby skorzystać z Brand Registry?

Nie każdy znak może zostać zarejestrowany w programie Amazon. Każdy musi spełnić 3 kryteria:

  1. Kryterium statusu zgłoszenia – konieczne jest przedłożenie numeru rejestracji, który znajduje się na świadectwie. 
  2. Kryterium terytorium ochrony – jeśli Twój znak jest zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP, nie zakwalifikujesz się do programu Amazon. Twój znak musi być zastrzeżony jako unijny znak towarowy EUIPO. 
  3. Kryterium formy znaku – program akceptuje znaki w formie słownej i słowno – graficznej. Co to oznacza? Forma słowna to na przykład słowo Amazon, czy Spotify. Z kolei słowno – graficzna to zarówno słowo, jak i logo. 

8 ważnych korzyści które zyskasz rejestrując się w Amazon Brand Registry

Po wielokrotnych oskarżeniach o niedostateczną ochronę właścicieli przed łamaniem prawa, Amazon odrobił lekcję i uznał, że ochrona zarejestrowanych marek jest w jego interesie. Obecnie właściciele zarejestrowanych znaków są obdarzeni szczególnymi przywilejami, a także narzędziami do walki z nieuczciwą (i uczciwą) konkurencją. 

  1. Ochronę Twojej marki – w razie wykrycia nieuczciwej konkurencji, możesz szybko i sprawnie zgłosić wszystkie naruszania, a także filtrować je po nazwie produktu, adresie URL, numerze produktu, a nawet zdjęciach!
  2. Zyskujesz dostęp do specjalnego zespołu Amazon, który pomoże Ci walczyć z wszystkimi wykrytymi naruszeniami, a czas oczekiwania na rozpatrzenie skargi to zaledwie kilka godzin. 
  3. Możesz przejąć Buy Box – jest to pole, gdzie klienci zaczynają zakupy. Jeśli kilku sprzedawców oferuje ten sam produkt, konkurują ze sobą o Buy Box, a amazon wybiera zwycięzcę. Buy Box jest niezwykle ważny, ponieważ aż 90% klientów dokonuje zakupów przez to pole. Zarządza nim oczywiście algorytm. Brand Registry pomaga go przejąć, ale oczywiście niczego nie gwarantuje. Ważne są również inne czynniki, takie jako cena, czy szybkość dostawy. 
  4. Możesz ustawić własny URL dla swojej marki.
  5. Amazon będzie zachęcał kupujących do wystawiania opinii na Twojej stronie. 
  6. Zyskasz dostęp do nagłówkowych reklam, które znajdują się nad kategoriami produktów, co oznacza, że zwiększasz szanse na to, że klient dostrzeże właśnie Twój produkt jako pierwszy.
  7. Zyskujesz kontrolę nad stronami Twoich produktów, ponieważ decydujesz o tytule oferty, opisie i zdjęciach produktu. Nawet jeśli ktoś kupi produkt z Twoim znakiem towarowym i będzie mógł go dalej odsprzedawać, nie będzie w stanie stworzyć własnej oferty. Amazon pozwoli jedynie na podpięcie się pod listing, na który to Ty masz wpływ. 
  8. Możesz podnieść atrakcyjność swoich ofert przez dostęp do nowego narzędzia – Enhanced Brand Content, gdzie możesz zmienić bardzo dużo, od grafik, po dodanie filmów. 

 

Jak zastrzec markę w 5 krokach?

  1. Zaloguj się do swojego konta w Amazon Seller Central, a następnie przejdź do podstrony Brand Registry.
  2. Wypełnij dane swojego znaku towarowego.
  3. Prześlij zdjęcia swojego produktu.
  4. Uzupełnij informację o zasięgu Twojej działalności (wskaż w jakich krajach produkujesz i do których dystrybuujesz swoje towary, a także jakie produkty są opatrzone Twoim znakiem towarowym).
  5. Zweryfikuj zgłoszenie przez kod, który Amazon wyśle nas Twoje konto po mniej więcej 2 – 10 dniach. 

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Musisz się liczyć z dwoma rodzajami kosztów (drugi jest opcjonalny), mianowicie z kosztami za zgłoszenie i rejestrację (opłaty urzędowe), a także z honorarium rzecznika patentowego, jeśli oczywiście korzystasz z jego pomocy. Jeśli chodzi o znak towarowy, który będzie obowiązywał na terenie całej Unii, musisz liczyć się z takimi opłatami jak:

  • 850 EUR – zgłoszenie i rejestracja w jednej klasie,
  • 50 EUR – opłata za drugą klasę,
  • 150 EUR – opłata za trzecią i każdą kolejną klasę. 

System klas towarowych to system klasyfikacji towarów i usług, każda klasa oznacza inne towary i / lub usługi.

Od czego zależy wysokość opłat?

Przede wszystkim od tego, na jakim terytorium ochrony Ci zależy (czy marka ma być chroniona tylko w Polsce, UE, czy na całym świecie? Następnym kryterium jest ilość wskazanych klas towarowych, a także to, czy zgłaszasz nazwę, czy logo.

Jak długo trwa rejestracja?

W przyspieszonej wersji rejestracja nie powinna zająć dłużej, niż 4 miesiące, ale należy nastawić się na to, że będzie to raczej minimum 6 miesięcy. W przypadku jeśli ktoś złoży sprzeciw do Twojego zgłoszenia, cały proces może wydłużyć się do 1,5 roku. Pamiętaj, że sprzeciw może zgłosić właściciel podobnego znaku z 28 krajów UE (jeśli chcesz rejestrować swój znak poza granicami Polski).

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.