Jako sprzedawca z pewnością nieustannie pracujesz nad rozwojem swojej marki, by była szeroko rozpoznawalna. Wkładasz dużo czasu i energii w jej tworzenie, dlatego zależy Ci na tym, by była odpowiednio chroniona. Amazon wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców i oferuje program Amazon Brand Registry, który skutecznie chroni przed działaniem nieuczciwej konkurencji, ale również pomaga w uzyskaniu wyższej konwersji.

amazon brand registry
SOURCE: https://wearepragmatic.com/amazon-brand-registry/

Co musisz wiedzieć o Amazon Brand Registry?

Jest to program skierowany do sprzedawców, którzy chcą lepiej chronić swój znak towarowy. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że korzyści wynikające z uczestnictwa w programie sięgają o wiele dalej, pozwalając na wyróżnienie się spośród konkurencji i znaczne zwiększenie konwersji. Zastanówmy się najpierw czym konkretnie są znaki towarowe:

W skrócie, znaki towarowe to wszystkie oznaczenia, które pozwalają wyróżnić Twój towar lub usługę na rynku. Wystarczy pomyśleć o charakterystycznej zieleni pojawiającej się na stacjach BP lub unikalnym fiolecie na opakowaniach czekolady Milka. Najczęściej znaki towarowe to logo, nazwy, kształty, czasami dane kolory, a nawet zapachy. Firmie Apple udało się nawet zastrzec charakterystyczny wygląd ich sklepów!

Należy także odróżnić znak towarowy od opisu świadczonych usług. Przykładowo „piekarnia” albo „sklep z zabawkami” nie są znakami towarowymi, a zwykłą informacją. Jeśli jednak nadasz swojemu sklepowi odpowiednią nazwę i stworzysz logo, jest to już uznawane za znak towarowy.

Jak dołączyć do programu?

Program został stworzony z myślą o właścicielach marek produktowych, co znaczy, że możesz do niego przystąpić tylko wtedy, kiedy zarejestrujesz swój znak towarowy. Marki, które nie są formalnie chronione, nie mogą przystąpić do Brand Registry. Co ważne, zakwalifikowane zostaną tylko te marki, które zostały zgłoszone do European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Nie wystarczy rejestracja w Urzędzie Patentowym RP. Jeśli Twoja marka została już zgłoszona do EUIPO, należy zastrzec ją w Amazon, przedstawiając numer rejestracji marki widoczny z poziomu panelu Amazon Seller Central.

Warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który doradzi jak przejść przez cały proces minimalizując ryzyko odmowy. Rzecznik zbada zdolność rejestrową Twojego znaku i podpowie jakie następne kroki podjąć.

Jakie kryteria musi spełniać znak, żeby skorzystać z Brand Registry?

  1. Kryterium statusu zgłoszenia – konieczne jest podanie numeru rejestracji, który znajduje się na świadectwie.
  2. Kryterium terytorium ochrony – Twój znak musi być zastrzeżony jako unijny znak towarowy EUIPO.
  3. Kryterium formy znaku program akceptuje znaki w formie słownej i słowno – graficznej.

8 ważnych korzyści, które zyskasz, rejestrując się w Amazon Brand Registry

Obecnie właściciele zarejestrowanych znaków mają szczególne przywileje, a także narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją. Korzyści jest bardzo dużo, ale do najważniejszych z nich można zaliczyć:

  1. Ochronę marki – w razie wykrycia nieuczciwej konkurencji, możesz szybko i sprawnie zgłosić wszystkie naruszania, a także filtrować je po nazwie produktu, adresie URL, numerze produktu, a nawet zdjęciach.

  2. Zyskujesz dostęp do specjalnego zespołu Amazon, który pomoże Ci walczyć z wszystkimi wykrytymi naruszeniami, a czas oczekiwania na rozpatrzenie skargi to zaledwie kilka godzin.

  3. Możesz przejąć BuyBox, czyli miejsce, w którym 90% klientów zaczyna zakupy. Jeśli kilku sprzedawców oferuje ten sam produkt, konkurują wtedy ze sobą o BuyBox. O tym kto wygrywa BuyBox decyduje algorytm na podstawie różnicy cen, szybkości dostawy, jakości rozwiązywania A-Z lub opiniach o sprzedawcy, jednakże Brand Registry pomaga wpłynąć na wyniki algorytmu tym samym wygrywając dla Ciebie BuyBox.

  4. Możesz ustawić własny URL dla swojej marki.

  5. Amazon będzie zachęcał kupujących do wystawiania opinii na Twojej stronie.

  6. Zyskasz dostęp do nagłówkowych reklam, które znajdują się nad kategoriami produktów, co oznacza, że zwiększasz szanse na to, że klient dostrzeże właśnie Twój produkt jako pierwszy.

  7. Zyskujesz dostęp do Brand Store, czyli możliwości stworzenia własnego sklepu na Amazon. Przejmujesz także kontrolę nad stronami Twoich produktów, ponieważ decydujesz o tytule oferty, opisie i zdjęciach produktu. Nawet jeśli ktoś kupi produkt z Twoim znakiem towarowym i będzie mógł go dalej odsprzedawać, nie będzie w stanie stworzyć własnej oferty. Amazon pozwoli jedynie na podpięcie się pod listing, na który to Ty masz wpływ.

  8. Możesz podnieść atrakcyjność swoich ofert przez dostęp do nowego narzędzia, Enhanced Brand Content, gdzie możesz dodawać i zmieniać grafiki oraz widea reklamowe A+.

Jak zastrzec markę w 5 krokach?

  1. Zaloguj się do swojego konta w Amazon Seller Central, a następnie przejdź do podstrony Brand Registry.

  2. Wypełnij dane swojego znaku towarowego.

  3. Prześlij zdjęcia swojego produktu.

  4. Uzupełnij informację o zasięgu Twojej działalności: wskaż w jakich krajach produkujesz i do których dystrybuujesz swoje towary, a także jakie produkty są opatrzone Twoim znakiem towarowym.

  5. Zweryfikuj zgłoszenie przez kod, który Amazon wyśle na Twoje konto po mniej więcej 2 – 10 dniach.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Musisz się liczyć z dwoma rodzajami kosztów: zgłoszenie i rejestrację. Istnieje także opcjonalny koszt za pomoc rzecznika patentowego.

Koszty rejestracji znaku towarowego, który będzie obowiązywał na terenie całej Unii, są następujące:

  • 850 EUR – zgłoszenie i rejestracja w jednej klasie,
  • 50 EUR – opłata za drugą klasę,
  • 150 EUR – opłata za trzecią i każdą kolejną klasę.

System klas towarowych to system klasyfikacji towarów i usług, każda klasa oznacza inne towary i usługi.

Od czego zależy wysokość opłat?

Wysokość opłat zależy od tego, na jakim terytorium ochrony Ci zależy. Czy marka ma być chroniona tylko w Polsce, UE, czy na całym świecie? Następnym kryterium jest ilość wskazanych klas towarowych, a także to, czy zgłaszasz tylko nazwę, czy całe logo.

Jak długo trwa rejestracja?

W przyspieszonej wersji rejestracja nie powinna zająć dłużej, niż 4 miesiące, ale należy nastawić się na to, że będzie to minimum 6 miesięcy. W przypadku gdy ktoś złoży sprzeciw do Twojego zgłoszenia, cały proces może wydłużyć się do 1,5 roku. Pamiętaj, że sprzeciw może zgłosić właściciel podobnego znaku z 28 krajów UE jeśli chcesz rejestrować swój znak poza granicami Polski.