Wybór odpowiedniego marketplace’u jest z całą pewnością trudnym wyborem. Przedsiębiorcy, którzy chcą rozpocząć sprzedaż internetową, zastawiają się, czy warto rozpoczynać przygodę z platformami sprzedażowymi. Natomiast jeśli są już przekonani, że faktycznie warto, pozostaje trudny wybór konkretnego marketplace’a.

Najpopularniejszy na świecie jest z pewnością Amazon, ale w Polsce największą ilością kupujących może pochwalić się Allegro. W dzisiejszym artykule zastanowimy się zatem, jakie mocne i słabe strony mają Allegro i Amazon, a także, który z nich będzie lepszy dla Ciebie. Jakie aspekty wziąć zatem pod uwagę decydując się na daną platformę?
Amazon i Allegro - wady i zalety
Zacznijmy od tego, że Allegro ma w Polsce zdecydowanie ugruntowaną pozycję, mogąc pochwalić się zawrotną ilością 20 milionów zarejestrowanych użytkowników i ponad 100 tysięcy sprzedawców. Dodatkowo jest to najbardziej rozpoznawalny serwis aukcyjny w naszym kraju (mamy też oczywiście olx.pl, natomiast skupia się on raczej na ogłoszeniach lokalnych i nie zapewnia takiej ochrony użytkownika, jak Allegro).
Mocna pozycja Allegro może się natomiast zachwiać wraz z wejściem Amazon na polski rynek pod koniec 2020 roku. Mimo tego, że Polacy uwielbiają Allegro, możliwość otrzymania zamówionej przesyłki w ciągu nawet 24 godzin jest kusząca.
Amazon działa bardzo sprawnie na rozwiniętych rynkach, dlatego jest możliwość powtórki sytuacji, którą obserwowaliśmy w Wielkiej Brytanii, gdzie dostawy działają tak sprawnie, że Amazon stał się narodowym ulubieńcem. Nie ma jednak powodów do obaw, Allegro będzie z pewnością nadal silnym graczem, z tym, że będzie musiało liczyć się z ogromną konkurencją ze strony amerykańskiego giganta.
Plusem rozpoczęcia sprzedaży na naszym rodzimym Allegro są z całą pewnością niskie koszty, jakie muszą ponieść kupujący na samym początku. Amazon jest niestety droższy, ale za to daje o wiele większe możliwości dotarcia do klientów z całej Europy czy obu Ameryk. Przynajmniej na razie, bo jak wiemy, Allegro również planuje ekspansję na resztę Europy (niestety zanim Allegro wyruszy na podbój zagranicznych rynków, mamy do dyspozycji Amazon z milionami kupujących na całym świecie).
Oczywiście nie należy sugerować się jedynie kosztami. Może się okazać, że Twój sklep osiągnie o wiele lepsze wyniki na Amazon, bo trafisz w niszę. Innymi słowy, trzeba zastanowić się nad tym, jakie produkty sprzedajesz, gdzie są one najpopularniejsze i który portal pozwoli dotrzeć Ci do jak największej ilości klientów docelowych.
Zasięgi i dostęp do potencjalnych klientów
Trudno zaprzeczyć, że Amazon bezapelacyjnie wygrywa w kwestii zasięgów. Allegro w końcu dotyczy tylko polskich klientów, mimo tego, że platforma planuje ekspansję za granicę. Jednak na chwilę obecną to Amazon rozdaje karty i zrzesza miliony użytkowników z całego świata.
Przykładowo, według danych z pierwszego kwartału 2020 roku, Allegro odwiedziło 17,39 milionów użytkowników w marcu. Bardzo dobrze wyglądają też statystyki aplikacji Allegro, z której korzysta miesięcznie ponad 4 miliony użytkowników i jest oficjalnie najpopularniejszą aplikacją w kraju.
Jeśli zależy Ci na dotarciu do polskich klientów, Allegro będzie idealnym marketplace’em, natomiast trzeba zdać sobie sprawę z tego, że na razie nie daje żadnej możliwości dotarcia do szerszego grona odbiorców.
Porównujący Allegro do Amazon, nie trudno zauważyć kolosalne różnice w zasięgach. W marcu 2020 roku tylko niemiecką stronę giganta odwiedziło 457,47 miliona użytkowników.
Reasumując, Allegro będzie świetnym wyborem dla wszystkich firm, które rozpoczynają przygodę ze sprzedażą zagraniczną, natomiast rozszerzenie sprzedaży o Amazon, będzie świetne dla wszystkich biznesów, które osiągnęły wysoką sprzedaż na rodzimym rynku i chcą rozwinąć skrzydła za granicą
Amazon, czy Allegro?
Niezaprzeczalnie ogromnym plusem Amazon są zasięgi. W Europie jesteśmy w stanie dotrzeć do około 129 milionów kupujących, ale na świecie potencjalnych klientów jest kilkukrotnie więcej. Warto rozważyć to, do jakiego klienta docelowego planujesz dotrzeć, a także dobrze rozplanować kwestie logistyczne.
Przykładowo, Amazon umożliwia wysyłkę towarów bezpośrednio do klienta (FBM) lub co centrów logistycznych (FBA), które przejmą kwestię transportu w Twoim imieniu. Innymi słowy, Amazon pomoże Ci zadbać o to, by wszystkie zamówienia docierały na czas. Dodatkowo odpowiada też za całą obsługę zwrotów. Będąc sprzedawcą na Allegro, zarówno za kwestię czasu dotarcia zamówień, jak i obsługę zwrotów, odpowiadasz sam.
Przykładowo, Amazon umożliwia wysyłkę towarów bezpośrednio do klienta (FBM) lub co centrów logistycznych (FBA), które przejmą kwestię transportu w Twoim imieniu. Innymi słowy, Amazon pomoże Ci zadbać o to, by wszystkie zamówienia docierały na czas. Dodatkowo odpowiada też za całą obsługę zwrotów. Będąc sprzedawcą na Allegro, zarówno za kwestię czasu dotarcia zamówień, jak i obsługę zwrotów, odpowiadasz sam.
Treść
INNE WPISY

📅 05.09.2020
Michał Toczyński

📅 05.09.2020
Krzysztof Semp

📅 05.09.2020
Wioletta Godlewska