PROFIT

5.09.2020

Wstęp do marketingu na Facebooku

Wioletta Godlewska
Wioletta Godlewska
Project Manager Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Na pewno wielokrotnie spotkałeś się ze stwierdzeniem, że jeśli nie posiadasz konta na Facebooku to nie istniejesz. Obecnie teza jest aktualna również dla firm bez względu na branżę oraz skalę działalności. Facebook wciąż jest numerem 1, mimo licznych skandali, które mogły zachwiać jego pozycję, tak się nie stało. Początkowo miejsce w sieci online umożliwiające spotkania ze znajomymi ewoluowało również do przestrzeni dla interakcji firm z klientami, autopromocję oraz budowania świadomości marki. Niezależnie od indywidualnych opinii na temat tego kanału social media, jedno jest pewne – obecność na nim jest obowiązkowa i stanowi ogromną szansę dla rozwoju biznesu. W artykule przedstawię podstawowe kroki, które pozwolą zaistnieć Twojej firmie w największej na świecie sieci społecznościowej. 

Zrozum swoich odbiorców

Pierwszym krokiem do prowadzenia jakościowego profilu na Facebooku jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: kim są moi klienci? Pomocne w tym zadaniu będą narzędzia udostępnione przez Facebooka. Jednym z nich jest Audience Insights, o którym dokładniej będziemy pisać w kolejnym artykule. Dzięki niemu odkryjesz kim są Twoi odbiorcy, jakie są ich cechy demograficzne oraz strony, które lubią. Narzędzie znajdziesz w Menedżerze firmy, po kliknięciu w Analizy i raporty a następnie Statystyki grup odbiorców.

Sprawdź kiedy dodawać posty i zaplanuj komunikację

Jeśli już zdefiniowaliśmy naszą grupę docelową, przejdźmy do planowania wpisów. Do zapewnienia maksymalnego odbioru warto sprawdzić, kiedy są najczęściej aktywni. Możemy to sprawdzić korzystając z narzędzia Facebooka dostępnego w zakładce Statystyki na naszym profilu firmowym. Następnie wybierz Posty i Kiedy Twoi fani są w Internecie. Na karcie Statystyki znajdziesz również przydatne informacje na temat rodzajów wpisów, które cieszą się największą popularnością wśród Twoich fanów. Teraz już wiesz, o której godzinie najlepiej publikować posty. Warto stworzyć kalendarz postów i przygotować wpisy z wyprzedzeniem tak, aby ciągle dostarczać wartościowych informacji naszym odbiorcom. Staraj się konsekwentnie publikować poszczególne rodzaje wpisów, szukaj inspiracji śledząc podobne fanpage oraz korzystając z narzędzi do monitoringu Internetu takich jak Brand24.

Staraj się konsekwentnie publikować poszczególne rodzaje wpisów, szukaj inspiracji śledząc podobne fanpage oraz korzystając z narzędzi do monitoringu Internetu takich jak Brand24.

Dodawaj wartościowe, angażujące treści

Oczywiste jest, że pierwszym krokiem do zbudowania zaangażowanej społeczności jest dostarczenie im wartościowych publikacji. Nikt nie chce czytać nudnych, niezwiązanych z tematyką strony treści. Stwórz plan postów i dodawaj różnorodne wpisy: produktowe, infografiki, newsy branżowe, ciekawostki, blogi, e-booki. Spraw by Twoi odbiorcy z chęcią wracali na Twoją stronę, dawali like i udostępniali wpisy. Mając plan postów, przygotuj schemat grafik i infografik, które przyciągną Twoich odbiorców. Mam dobrą wiadomość, nie będzie tu konieczna znajomość skomplikowanych programów graficznych – są narzędzia online, z których pomocą stworzysz estetyczne uzupełnienie treści. Skorzystaj z narzędzi takich jak Canva czy Crello – umożliwią one również tworzenie gifów i materiałów mpg4, które są promowane przez Facebooka. Ich plusem jest również utworzenie gotowych szablonów do kolejnych wpisów – dzięki temu oszczędzisz czas, który poświęciłbyś na stworzenie nowej grafiki do każdego wpisu. 

Skorzystaj z narzędzi takich jak Canva czy Crello - umożliwią one również tworzenie gifów i materiałów mpg4, które są promowane przez Facebooka.

Nie kupuj obserwatorów i zachowaj własną markę

Wiele osób rozpoczynając prowadzenie profilu firmowego w pierwszej kolejności myśli o szybkim zdobyciu fanów. To zła droga ponieważ zakup fanów niszczy naszą grupę docelową. Nie warto też zapraszać znajomych do polubienia strony, chyba, że są oni potencjalnymi klientami. W innym przypadku podczas tworzenia kampanii remarketingowych dotrzemy do grona osób, które nie są naszą grupą docelową. Należy również uważać przy tworzeniu treści czy organizowaniu konkursów, które mają na celu zwiększenie grupy odbiorców. Przyjmijmy, że sprzedajesz oprogramowanie do optymalizacji sprzedaży online i żeby zwiększyć grupę swoich odbiorców postanawiasz zorganizować konkurs, w którym do wygrania będzie wycieczka na Bali. Konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem i w niedługim czasie zdobywasz 8000 nowych fanów. Wydaje się, że przyniósł sukces, prawda? Nic bardziej mylnego, każdy chciałby wygrać wycieczkę na Bali, a w tym gronie niekoniecznie znajdą się osoby, które będą zainteresowane zakupem narzędzia do optymalizacji sprzedaży, a co za tym idzie zdobyłeś odbiorców, którzy są zupełnie niewartościowi w kontekście biznesowym. Przyciągnij odbiorców ciekawymi wpisami i angażuj ich zadając pytania i zachęcając do dzielenia się swoimi opiniami.

Przyciągnij odbiorców ciekawymi wpisami i angażuj ich zadając pytania i zachęcając do dzielenia się swoimi opiniami.

Dołącz do odpowiednich grup

To kolejny sposób dotarcia do Twojej grupy docelowej. Grupy na Facebooku to łatwym sposobem na dotarcie do dobrze stargetowanej niszy. Jeśli grupa jest otwarta na publikowanie treści branżowych możesz w niej udostępniać swoje blogi i ciekawe wpisy. Bądź aktywny w grupie i występuj w roli eksperta, rozwiązuj problemy, buduj zaufanie. Możesz także poprosić o opinię, jeśli sprzedajesz organizery na biurka, zapytaj, jakie funkcjach najbardziej zależy osobom, które by go kupiły. W ten sposób nie tylko zdobędziesz badania, ale również sprawisz, że członkowie grupy poczują się jakby byli współtwórcami Twojego produktu. 

Bądź aktywny w grupie i występuj w roli eksperta, rozwiązuj problemy, buduj zaufanie.

Promuj się przez video

Prawdopodobnie słyszałeś o bitwie między Facebook a Google, które jest właścicielem YouTube. Facebook z tego powodu inwestuje w video, co oznacza, że video, które udostępnisz będzie miało zdecydowanie większy zasięg niż standardowy post. Możesz to sprawdzić także W Statystykach swoich postów. Pamiętaj jednak o napisach, ponieważ 85% wszystkich filmów jest oglądanych bez dźwięku. Możesz organizować LIVE dla swoich odbiorców oraz tworzyć filmy reklamowe, aby zainteresować fanów. Dobrym pomysłem są również video instruktażowe, w których przedstawisz obsługę swojego produktu. Mając tą wiedzę, możesz też utworzyć animowany post, który prawdopodobnie zdobędzie większy zasięg niż tradycyjny wpis. 

Pamiętaj jednak o napisach, ponieważ 85% wszystkich filmów jest oglądanych bez dźwięku.

Inwestuj w reklamy

Reklama na Facebooku to wręcz obowiązkowy element strategii digital marketingu. Facebook ma codziennie ponad 1 miliard użytkowników, do których możesz dotrzeć kierując właśnie Facebook Ads. Pamiętaj, że ludzie “mieszkają na Facebooku”, który jest częścią ich przestrzeni osobistej, aby do nich dotrzeć wystarczy stworzyć atrakcyjną kreację i stargetować ją w odpowiedni sposób. Użytkownicy Facebooka udostępniają masę danych na swój temat, które pomagają w zakwalifikowaniu ich do określonej niszy. Dodatkowo Facebook utworzył sporą przestrzeń dla reklamy płatnej, która znacznie różni się od innych platform. Użytkownicy nie są ostrzegani o pojawiających się reklamach a umiejscowienie reklam sprawia, że nie ma możliwości “zmiany kanału” jak w przypadku tradycyjnej reklamy. Twoje atrakcyjne, ukierunkowane reklamy na Facebooku docierają do konkretnych osób, szukających określonych treści, które chętnie się nimi dzielą. To znacznie ułatwia dotarcie do nowych klientów! Kierując reklamy możesz skorzystać z narzędzi Facebooka takich jak Audience Insights czy Piksel, które opiszemy w kolejnym artykule. Te darmowe narzędzia pozwalają poznać Twoich odbiorców i do nich dotrzeć jak również znaleźć nowe osoby, które będą do nich podobne. Potężnym narzędziem Facebooka jest remarketing, który pozwala śledzić Twoją witrynę, a następnie wyświetlać reklamę osobom, które ją odwiedziły. Możesz również użyć listy potencjalnych klientów, którą zaimportujesz do Facebooka i udostępnisz swoją reklamę. To ogromne ułatwienie, które sprawia, że Twoja reklama dociera do kluczowych klientów. Mam nadzieję, że przekonało Cię to do zainwestowania środków w Facebook Ads. 

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w rozpoczęciu efektywnej komunikacji ze swoimi odbiorcami na Facebooku i rozwoju tego kanału. Pamiętaj, aby Twoje treści były unikatowe i atrakcyjne dla Twoich odbiorców – do klucz do efektywnej komunikacji i rozwoju strony firmowej.

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 513 492 913

ADRES

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

USŁUGI

ZESPÓŁ

BLOG

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.