PROFIT

14.01.2020

Allegro czy Amazon - który marketplace wybrać?

Szymon Niestryjewski
Szymon Niestryjewski
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Amazon zapowiedział, że od 05.04.2021 roku wprowadzi nową zasadę, mianowicie każdego sprzedawcę będzie obowiązywał wskaźnik Invoice Defect Rate, który musi zostać utrzymany poniżej poziomu 5%, w innym wypadku konto sprzedawcy będzie zagrożone dezaktywacją. Czym jest wskaźnik Invoice Defect Rate i co zrobić, żeby był jak najniższy?

Invoice Defect Rate - co musisz o nim wiedzieć?

Jest to jedna ze składowych statystyk Twojego konta na Amazon, która wpływa istotnie na tzw. zdrowotność konta (Account Health). Innymi słowy, jest to po prostu procent zamówień, dla których nie zostały wystawione faktury do północy pierwszego dnia roboczego, następującego po dniu, w którym potwierdzono wysyłkę. Dni robocze dla Amazon to oczywiście poniedziałek – piątek.

Obecnie Amazon nie wyciąga żadnych konsekwencji, jeśli Twój IDR jest wyższy, niż 5%, natomiast zmieni się to już po 5 kwietnia, dlaczego warto zrobić wszystko, by do tego czasu Twoje konto mieściło się w widełkach.

Amazon tłumaczy, że wprowadzenie wskaźnika wiąże się z poprawieniem wydajności portalu.

Gdzie możesz znaleźć wskaźnik?

Żeby sprawdzić, na jakim poziomie utrzymuje się Twój IDR, musisz wejść w Account Health, następnie kliknąć w Invoice Defect Rate, po czym przescrollować nieco w dół, gdzie znajdziesz przycisk „Download Report”, skąd możesz pobrać dane dotyczące Twojego IDR.

  1. Wskaźnik nieudanych zamówień (ODR) – mierzy on, czy klienci są zadowoleni z zakupów w Twoim sklepie w ciągu ostatnich 60 dni. Wskaźnik ten obejmuje kilka obszarów, między innymi sprawdza, czy klient nie wystawił negatywnej opinii, lub czy płatność kartą nie została odrzucona. Powinien być utrzymany na poziomie poniżej 1 %. 
  2. Wskaźnik anulowania zamówień (CR)- dotyczy tylko zamówień zrealizowanych przez sprzedawcę i mierzy ilość anulowanych zamówień przez sprzedawcę w ciągu ostatnich 7 dni. Przykładowo, jeśli klient anulował oczekujące zamówienie, ale nie to, które zostało przyjęte do realizacji, nie wpłynie to na współczynnik anulowania. Amazon wymaga, żeby ten wskaźnik nie przekroczył 2,5 %. 
  3. Wskaźnik opóźnionej wysyłki (LDR)- wskaźnik ten musi znajdować się poniżej 4%, w innymi przypadku Twoje konto może zostać zawieszone. LDR mierzy jaki procent wszystkich zamówień w ciągu ostatnich 10 lub 30 dni było opóźnionych.
  4. Szybkość dostaw (ODTR) – sumuje on, jaki procent Twoich przesyłek dotarło do klienta przed szacowaną datą dostawy. Nie powinien przekraczać 97%.
  5. Valid Tracking Rate (VTR) – ten wskaźnik mierzy procent wszystkich zamówień, którym nadano prawidłowy numer śledzenia. Powinien być utrzymany na poziomie powyżej 95%.
  6. Wskaźnik nieudanych faktur (IDR) – czyli wskaźnik sprawdzający procent zamówień, dla których nie zostały dostarczone faktury do do północy pierwszego dnia roboczego, następującego po dniu, w którym potwierdzono wysyłkę.

Co możesz zrobić, żeby obniżyć IDR?

Amazon proponuje jedną z poniższych opcji zapewniając, że są pozwolą one obniżyć wskaźnik.

  1. Zarejestruj się w usłudze obliczania podatku VAT, którą oferuje Amazon i pozwól, by automatycznie Tworzył faktury w Twoim imieniu. Co ciekawe, IDR wynosi 0%, gdy usługa obliczania podatku VAT jest generowana automatycznie w ramach usługi oferowanej przez Amazon. 
  2. Prześlij swoje faktury za pośrednictwem dostawcy (czyli w tym przypadku Amazon). Zaloguj się tutaj i sprawdź, którzy dostawcy obsługują taką funkcję i jak możesz ją aktywować. 
  3. Prześlij faktury ręcznie poprzez zakładkę „zarządzaj zamówieniami” lub „szczegóły zamówienia”
  4. Jeśli jesteś zwolniony/a z rejestracji VAT zarówno w UE, jak i UK, przygotuj zaświadczenie, które dokumentuje Twoje zwolnienie z podatku, dzięki czemu Amazon będzie mógł wystawiać pokwitowania w Twoim imieniu.

Jak widzisz, opcji jest sporo, na szczęście możesz zrobić wiele, żeby do kwietnia obniżyć IDR i zmieścić się w widełkach narzuconych przez Amazon.

Czasami zdarza się, że mimo aktywowania usługi obliczania VAT przez Amazon, Twoje IDR nie wynosi zero. Wynika to z tego, że usługa nie generuje faktur dla wszystkich zamówień. Jakich? Dla tych, które są wysyłane z kraju europejskiego, dla którego nie dodano ważnego numeru VAT VIES w Centrum Sprzedawcy. Przykładowo, jeśli Twoja przesyłka jest wysyłana z Francji, ale nie dodano prawidłowego numeru VAT dla Francji, usługa obliczania podatku wykupiona w Amazon, nie wystawi faktury za tę przesyłkę. Warto mieć to na względzie i trzymać rękę na pulsie!

Czy musisz przesyłać faktury, jeśli nie musisz naliczać VAT od produktów, które sprzedajesz?

Niestety tak. Zgodnie z polityką Amazon, nawet jeśli nie musisz naliczać VAT od sprzedaży, musisz przedstawić paragon dla każdego zamówienia od klienta Amazon Business. Możesz zrobić to ręcznie na stronie „zarządzaj zamówieniami”, lub za pośrednictwem dostawcy rozwiązania (czyli na przykład Amazon). Warto wiedzieć, że sprzedawcy, którzy są zwolnieni z rejestracji VAT (zarówno w UE, jak i UK), mogą pozwolić Amazon na wystawianie w ich imieniu paragonów bez żadnych kosztów, poprzez deklarację zwolnienia z podatku.

Faktur nie możesz też wysyłać mailem. Faktury, które są wysyłane przez pocztę elektroniczną, są uznane za niewysłane, a co za tym idzie, wpłyną negatywnie na Twój wskaźnik IDR.

Musisz przesłać faktury za wszystkie zamówienia, które zostały złożone przed 4 kwietnia 2021 roku!

Polityka Amazon od 20 marca 2020 roku wymaga, żeby w przypadku wszystkich zamówień składanych przez klientów Amazon Business, konieczne było przesyłanie faktur do Centrum Sprzedawcy.

Amazon jest dość wymagającą platformą sprzedażową, ale jeśli będziesz trzymać rękę na pulsie i nie dopuścisz do poważnych zaniedbań, z całą pewnością Twoja sprzedaż utrzyma się na dobrym poziomie, a konto nie zostanie dezaktywowane. Pamiętaj, że jeśli Twój wskaźnik IDR przekracza obecnie 5%, masz wystarczająco czasu, by to naprawić. Jeśli potrzebujesz pomocy, koniecznie skontaktuj się z naszym zespołem, który pomoże Ci naprawić błędy i zadba o Account Health.

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.