PROFIT

BLOG

17.11.2021

Jak przygotować swój sklep online do Świąt?

Krzysztof Semp
Krzysztof Semp
Współzałożyciel Profitcrew.pl

UDOSTĘPNIJ

Prowadząc sklep internetowy, masz ogromne możliwości dotarcia do nowych i stałych klientów. O wiele większe, niż gdybyś prowadził tylko sklep stacjonarny. Jedną z najważniejszych rzeczy o których musisz pamiętać chcąc zdobyć zainteresowanie kupujących, to święta i wyjątkowe dni w roku. Zadbanie o wzbudzenie zainteresowania i wyjście naprzeciwko potrzebom klientów właśnie w tych szczególnych okresach sprawi, że Twoja sprzedaż poszybuje! O czym zatem musisz pamiętać i jak przygotować swój sklep internetowy do Świąt?

jak przygotować sklep do świąt
SOURCE: https://learn.g2.com/ecommerce-mistakes

Przygotowania Twojego sklepu do Świąt

Ostatni miesiąc roku to zarazem wisienka na torcie w branży e – commerce. To miesiąc, który obfituje w wiele ciekawych świąt – zaczynając od Barbórki (4 grudnia – święto górników, bardzo popularne i obchodzone na Śląsku), przez Mikołajki (6 grudnia), po Święta Bożego Narodzenia i Sylwester. Przygotowania do Świąt trzeba zacząć ze zdwojoną siłą w listopadzie i po Black Friday. Grudzień to ostatni dzwonek na szukanie prezentów dla najbliższych – wiesz, że w 2019 roku aż 16,5 miliona Polaków i Półek robiło zakupy online, a średnio na Boże Narodzenie jesteśmy skłonni wydać 1521 zł? Pamiętaj, żeby przed planowaniem świątecznej kampanii sprawdzić kilka bardzo istotnych rzeczy:

jak przygotować sklep do świąt
SOURCE: unsplash
  1. Kiedy zaczyna się wzmożony ruch organiczny w Twoim sklepie?
  2. Jakie kategorie najchętniej oglądają Twoi klienci?
  3. Jakie produkty się najczęściej sprzedają? (Warto stworzyć na przykład zakładkę „idealne na prezent”, gdzie umieścisz najpopularniejsze produkty)
  4. Jaki content najczęściej czytają Twoi klienci?

Zacznij przygotowania z wyprzedzeniem

Okres przedświąteczny to szczególny czas, który, jeśli zostanie dobrze wykorzystany, pomoże Ci znacznie zwiększyć zyski i zdobyć wielu nowych klientów. Przygotowania warto zacząć od sprawdzenia, czy Twój sklep działa w optymalny sposób. Czy serwery wytrzymają większe obciążenie, które na pewno pojawi się w okresie przedświątecznym? Warto również rozważyć wprowadzenie nowych systemów płatności i atrakcyjnych dla klientów opcji dostawy (z ostatnich badań wynika, że ulubionym sposobem dostawy w Polsce jest paczkomat. Co więcej, klienci mogą rezygnować z zakupu, jeśli preferują dostawę paczkomatem, a Twój sklep oferuje tylko dostawę kurierem i odbiór osobisty). Dobrym pomysłem jest wprowadzenie darmowej dostawy powyżej jakiegoś pułapu cenowego. Większość sklepów ustala taką granicę na 100-200 zł. Dzięki temu klient kupi więcej i dorzuci do koszyka coś jeszcze, dzięki czemu nie będzie musiał płacić za wysyłkę. 

Jakie systemy płatności są najpopularniejsze w Polsce?

Polacy coraz częściej korzystają z nowoczesnych, bezgotówkowych form płatności. Wprowadzenie do Twojego sklepu internetowego systemów takich jak PayU, Dotpay, Tpay czy Przelewy24 to podstawa (chyba, że prowadzisz sprzedaż na marketplace, wtedy większość z tych form jest już dostępna i nie musisz się tym martwić). Możesz wprowadzić też płatność za pobraniem, która jest jedyną formą płatności dla niektórych grup klientów, w szczególności osób starszych, które nie mają konta internetowego lub zaufania do płatności bezgotówkowych. 

Jeśli z kolei sprzedajesz towary do dość wysokiej cenie, na przykład komputery, drogie materace, czy telewizory, wprowadzenie płatności ratalnych może być bardzo dobrym pomysłem. Pamiętaj też o systemie bezpiecznych płatności mobilnych BLIK – to świetna i często wybierana opcja dla wszystkich, którzy korzystają z bankowości mobilnej i robią zakupy przez telefon. 

SOURCE: unsplash

Kolejną bardzo ważną rzeczą jest optymalizacja Twojej strony internetowej pod kątem SEO. Zacznij od przyjrzenia się funkcjonalności Twojego sklepu. Wszystkie błędy w działaniu witryny, trudności z załadowaniem strony, czy problem z płatnością, zniechęcą klientów do powrotu. 

Sprawdź, czy Twój aktualny hosting wytrzyma zwiększony ruch na stronie w okresie świątecznym. 

Jeśli nie, koniecznie rozważ wykupienie serwerów o lepszych parametrach. Zaufaj mi, to koszt, który bardzo szybko się zwróci. Kolejnym krokiem koniecznym w optymalizacji jest przynajmniej tymczasowe wyłączenie niektórych zbędnych aplikacji i grafik, które mogą dodatkowo obciążać stronę. Optymalizacja powinna polegać również na odświeżeniu zdjęć i opisów produktów, szczególnie tych, które będą objęte akcją promocyjną – zaktualizowanie interfejsu do nachodzących wyprzedaży naprawdę zrobi różnicę. Dodaj również specjalne zakładki ze świątecznymi bestsellerami lub pomysłami na prezenty. 

Sprawna logistyka to podstawa

Możesz mieć pewność, że Twój sklep będzie mocno obciążony w okresie świątecznym. Dlatego koniecznie upewnij się, że opisy na stronie odzwierciedlają faktyczny stan magazynowy i że w razie czego będziesz w stanie szybko uzupełnić braki. Optymalizacja procesu realizacji zamówień to podstawa, tak samo jak sprawna obsługa klienta. Istnieje spora szansa, że będziesz musiał zatrudnić dodatkowych pracowników na czas świąteczny. Pomyśl również o przygotowaniu większej ilości tych produktów, które zawsze sprzedają się bardzo dobrze i na których chcesz oprzeć swoją akcję promocyjną. 

Pamiętaj o marketingu

Kiedy sklep jest już dobrze przygotowany, strona zoptymalizowana i grafiki poprawione, czas zabrać się za marketing. W końcu Twój sklep może być przygotowany idealnie, ale bez dobrej strategii marketingowej nie trafi do takiej ilości odbiorców, jak byś tego chciał. 

Działania marketingowe powinny być prowadzone wielotorowo i obejmować różne platformy reklamowe. Możesz stworzyć płatne kampanie reklamowe, ale warto również przygotować plan świątecznych postów na social media, które zaangażują odbiorców i zwiększą zainteresowanie Twoim sklepem. Rozważ stworzenie ciekawego ebooka (może być na przykład przewodnikiem prezentowym), który można pobrać w zamian za zapisanie się do newslettera. Dobrze i ciekawie przygotowany newsletter potrafi mocno przyciągnąć klientów i napędzić sprzedaż. W zamian za zapisanie się możesz zaproponować też klientom kody rabatowe. 

Przygotuj również specjalne promocje świąteczne i atrakcyjne oferty specjalne. Oczywiście pamiętaj o poinformowaniu o nich na swoich kanałach. Ciekawą wartością dodaną może być też zaproponowanie niedużego darmowego upominku do zamówienia. 

Jakie treści „klikają się” w okresie świątecznym?

  • Świąteczne poradniki prezentowe – możesz stworzyć ebooka z ciekawymi pomysłami na prezent z Twojego sklepu, stworzyć całą serię tekstów o prezentach dla różnych członków rodziny, stworzyć poradniki typu „prezent do 20,50,100 z”, poradniki tematyczne dla pasjonatów różnej tematyki, np. „10 prezentów dla fana memów”, 20 prezentów dla miłośników psiaków” i tak dalej. 
  • „How to” – ciekawe poradniki o tym, jak zapakować prezent, jak ciekawie podpisać paczkę, czym uzupełnić podarunek”, etc. 

Świąteczna checklista dla e - commerce

  • Pamiętaj o zaplanowaniu z wyprzedzeniem następujących działań:

    1. Przeanalizuj działania konkurencji
    2. Zastanów się nad swoją grupą docelową
    3. Zoptymalizuj stronę pod kątem SEO
    4. Przygotuj kampanie Google Ads i Facebook Ads
    5. Stwórz content na stronę internetową
    6. Stwórz wpisy na social media zachęcające klientów do zapoznania się ze świąteczną ofertą. 
    7. Możesz zorganizować konkurs na social media, zaproponować klientom karty podarunkowe, przygotować małe rozdanie w którym można wziąć udział po udostępnieniu wpisu i oznaczeniu kilku znajomych w komentarzach – innymi słowy, postaraj się zaktywizować swoich odbiorców.
    8. Przygotuj świąteczne grafiki na stronę internetową
    9. Zaopatrz się w produkty i dodatkowe opakowania
    10. Warto rozważyć stworzenie programu lojalnościowego
    11. Zautomatyzuj przetwarzanie zamówień
    12. Zaplanuj sprawną obsługę logistyczną 
    13. Stwórz pakiety produktów, które klienci będą mogli kupić jako prezent
    14. Dodaj możliwość (może być za dodatkową opłatą), pakowania zamówienia na prezent

    Odpowiednie przygotowania do Świąt i zadbanie o odpowiednią komunikację z klientami, mają ogromne znaczenie dla budowania Twojej marki, zaufania klientów i wyników sprzedażowych. 

W Profitcrew zajmujemy się dynamicznym rozwijaniem potencjału sprzedażowego kont na największych marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay, Allegro, Etsy, real.de i CDiscount. Codziennie przygotowujemy plany odblokowania kont na Amazon. Sprzedaż online nie ma przed nami tajemnic! 😎

Nie czekaj, już teraz zapisz się na konsultacje i przekonaj się, jak łatwa i przyjemna może być sprzedaż online!🏅
Faceboook
Mail: hello@profitcrew.pl
Telefon: +48 537 013 732
Linkedin
Instagram: Instagram.com
YT: YouTube

Treść

INNE WPISY

📅 05.09.2020

Michał Toczyński

📅 05.09.2020

Krzysztof Semp

📅 05.09.2020

Wioletta Godlewska

UDOSTĘPNIJ

INFORMACJE KONTAKTOWE

WSPÓŁPRACA

hello@profitcrew.pl

TELEFON

+48 537 013 732

ADRES PL

Armii Krajowej 62, 50-541 Wrocław, Polska

ADRES UK

Flat 6 Avon Lodge, 27 Manor Park Road, Nuneaton, United Kingdom CV11 5HB

Daj znać co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Budujemy, rozwijamy i modernizujemy biznesy na platformach sprzedażowych.

KONTAKT

LINKI

O NAS

ZESPÓŁ

FULLFILMENT

DARMOWA ANALIZA

Załoga Profitcrew sprawdzi potencjał sprzedażowy Twoich produktów zupełnie za darmo!

© 2020 Profitcrew - agencja marketplace e-commerce.